onsdag den 23. maj 2012

Grove Pizzaboller




På fredag skal jeg til skriftlig eksamen. Seks timers koncentreret arbejde i sommervarmen. Det kræver selvsagt en madpakke, og hvor lækker en portion koldskål eller en lækker sandwich med rejer og dildressing end lyder, så er ingen af delene særligt velegnede til at have stående i varmen og til at spise hurtigt og uden at det kræver en pause fra skriverierne. Det oplagte er rugbrød klappet sammen med pålæg. Nej vel??? Valget faldt i stedet på pizzaboller. De kan laves i forvejen, de kan holde sig i varmen (hvis de er halvfrosne hjemmefra) og de kan spises med EN hånd. Fantastisk! Jeg fandt en opskrift i AMO's Den store bagebog 3 og brugte den som inspiration, men jeg har ændret en del i opskriften ved blandt andet at tilføje fuldkorn og skinke. Der er en del fedtstof i dejen, som måske kan skæres ned, men jeg har ikke forsøgt mig med det. Jeg prøvesmagte en bolle til frokost og de er blevet super lækre :) Lige til madpakken, en tur til stranden eller eksamen.


Grove Pizzaboller, 16 stk.


Ingredienser:

50 g. gær
2,25 dl. vand
1½ tsk. salt
1½ tsk. bagepulver
100 g. plantemargarine
200 g. fuldkornshvedemel
ca. 400 g. hvedemel

175 g. revet ost 13 %
200 g. skinkestrimler
1 dåse koncentreret tomatpure (140 g.)
1 tsk. salt
peber
stødt chili
Tørret oregano

Fremgangsmåde:

1. Rør gær ud i vand og tilsæt salt, margarine og fuldkornshvedemel iblandet bagepulver.

2. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt dejen godt.

3. Del dejen i 16, form til boller og læg på 2 bageplader. Tryk bollerne godt flade.

4. Rør tomatpure med 2 spsk. vand, salt, peber og chili efter smag (jeg kan godt lide der er lidt bid i). Smør tomatpureen på bollerne.

5. Fordel først ost og derefter skinke på bollerne og drys til sidst med oregano. Mængden af fyld kan se ud af meget, men når først bollerne er bagt passer det.

6. Bag bollerne 10-12 min ved 225 grader.




Ingredienserne

Pizzaboller før bagning

4 kommentarer: