lørdag den 19. maj 2012

Kanelbrød




Kæresten har i nogle dage snakket om kanelbrød, så jeg tænkte; hvorfor ikke bare bage sådan et? Som sagt så gjort. Jeg havde ikke lige en opskrift, så jeg opsøgte Google til en snak og fandt frem til Camilla Plums kanelbrød. Jeg ændrede en smule i opskriften, men ikke meget. Brødet er lækkert, blødt og med masser af fyld, men det er også fuld af lufthuller og nærmest umuligt at håndtere uden kniv og gaffel. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.


Kanelbrød


Ingredienser:

25 g. gær
2 dl. mælk
1 æg
50 g. smeltet smør
6-7 dl. hvedemel
½ dl. sukker
½ tsk. salt
½ tsk. kardemomme

75 g. blødt smør
1½ dl. sukker
3/4 spsk. kanel
1 tsk. kardemomme

100 g. flormelis

Fremgangsmåde:

1. Opløs gøren i mælk og tilsæt æg, smør, sukker, salt og kardemomme.

2. Tilsæt mel lidt efter lidt til dejen har den rette konsistens og ælt godt igennem.

3. Dejen hæver lunt en time.

4. Æltes igennem og rulles ud til en firkant.

5. Smør, sukker, kanel og kardemomme røres sammen og smøres på dejen.

6. Rulles sammen til en roulade og lægges i en rugbrødsform foret med bagepapir.

7. Hæver lunt endnu en time og bager 25 min ved 200 grader.

8. Afkøler og pyntes med glasur af flormelis og vand.





Dejen udrullet og med fyld på



Kanelbrødet klar til anden hævning

5 kommentarer:

  1. denne er bare så god, lige som bagerens og lidt bedre, den skal prøves, hilsen Kirsten

    SvarSlet
  2. hvor mange er den til ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver 1 brød på størrelse med et franskbrød, så en pæn skive til 8 personer er der i hvert fald :)

      Hilsen,
      Tina

      Slet
  3. Det er et super godt kan kanelbrød og jeg har allerede bagt det flere gange. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at du kan lide det :-)

      Slet