torsdag den 24. maj 2012

Mini Indbagt Kylling




En fantastisk lille tapasret som både store og små kan lide. Denne opskrift fandt jeg på BBC Good Food's hjemmeside. Det er kort sagt kylling blended med krydderurter, soltørrede tomater og andre gode sager bagt ind i butterdej. Og de smager fantastisk! Det er den sidste ret fra sidste uges tapasbord. Opskriften er stort set som originalen.


Mini Indbagt Kylling, ca. 20 stk.


Ingredienser:

300 g. kyllingebryst
1 fed hvidløg
50 g. bacon
½ dl. soltørrede tomater
En lille håndfuld frisk basilikum

250 g. butterdej (en rulle frisk)
1 æggeblomme
25 g. sesamfrø

Fremgangsmåde:

1. Put kylling og hvidløg i en blender og blendt til en ensartet masse.

2. Tilsæt bacon i tern/mindre stykker, afdryppet soltørret tomat og basilikum og blendt kortvarrigt.

3. Krydr godt med salt og peber.

4. Del butterdejen i to på langs fordel kyllingen langs midten (stadig på langs) af hvert stykke butterdej. Fold butterdejen om kyllingen, så der bliver to lange ruller.

5. Skær i 3 cm tykke skiver, fordel på en bageplade med bagepapir, pensl med æg og drys med sesam.

6. Bag 20 min ved 200 grader til rullerne er gyldne. Server som en snack eller en tapasret.

6 kommentarer:

  1. Ej hold nu op. Det ser fandme godt ud!
    Jeg gætter mig til at det ikke er jordens sundeste ret? Tror jeg bliver nødt til at prøve denne her opskrift på en snydedag.
    Tak for en god blog.
    Håber du vil kigge forbi.

    SvarSlet
  2. Hej Astrid

    Dejen er ikke helt sund nej, men fyldet er jo sådan set ganske ok, så de kan måske laves med en pizzabund, hvis du ønsker dem sundere, og ellers en snydedag ja :)
    Jeg tagger tingene som "sund" hvis de er det. Resten må være snydemad :)

    SvarSlet
  3. Skal det være råt kyllinge bryst, når man kommer det i blenderen?

    SvarSlet
  4. Hej Anonym. Det skal det ja :)

    Hilsen,
    Tina

    SvarSlet
  5. Hej Tina, d.v.s alle ingredienser skal være rå.....
    Jeg vil lave din ret, da jeg skal være sammen nogle gode venner( i alt 8 stk), hvor de andre også medbringer en ret.
    Tror du det er nok med en portion.... mvh Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Alle ingredienser er rå, ja. De tilberedes i ovnen. Jeg ville nok lave to portioner til 8 mennesker. Det kan være der bliver en rest men den kan fryses. Kyllingerullerne er ikke ret store, og min erfaring er, at de er ret populære på et tag selv bord.

      Hilsen,
      Tina

      Slet