søndag den 27. maj 2012

Pizza med Røget Laks




Det har været nogle travle dage på det sidste. Torsdag og Fredag gik med skriftlig eksamen i engelsk, som heldigvis nu er vel overstået. Så mangler jeg bare lige resultatet, men det kommer jeg til at vente nogle uger på. Til gengæld er der her og nu super dejligt sommervejr til den videre eksamenslæsning, og det resulterede igår i, at jeg fik afprøget en opskrift, som jeg har haft liggende i gemmerne i årevis. Hvorfor den har ligget så længe ved jeg ikke, da den er let og meget enkel at gå til. Og det er en rigtig sommerret, så det var rette tidspunkt. Opskriften hedder godt nok PIZZA med røget laks, men man skal lede længe efter den traditionelle pizzasmag, men det sagt, så smagte den utrolig godt, og den kan serveres på alle tider af døgnet, til brunch, frokost, snack og aftensmad. Opskriften er fra ugebladet Hjemmet, og jeg har ikke ændret meget i den.


Pizza med Røget Laks, 2 store pizzaer


Ingredienser:

25 g. gær
2½ dl. vand
1 tsk. salt
1 spsk. olivenolie
ca. 450 g. mel

1 ds. koncentreret tomatpure (140 g.)
1 tsk. salt
Friskkværnet peber
1 spsk. olivenolie
2 spsk. vand

2 dl. Cheasy fraiche 6 %
friskkværnet peber
200 g. røget laks i skiver
Dild

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand, tilsæt salt og olie og tilsæt melet lidt ad gangen.

2. Ælt godt igennem og lad dejen hæve lunt en time.

3. Del dejen i to og rul dem ud til ca. 40 cm i diamter. Læg på bagepair.

4. Rør tomatpure, salt, peber, olivenolie og vand sammen og fordel på pizzabundene.

5. Bag ca. 15 min ved 250 grader, gerne på en pizzasten, til bundene er sprøde.

6. Rør Cheasy fraiche med peber og fordel i klatter på pizzabundene.

7. Fordel laks i strimler på pizzaerne og drys med dild.

8. Server med en skål salat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar