tirsdag den 15. maj 2012

Pörkhölt - Ungarsk Gryderet





Så er det dagen før dagen - og nej, det er ikke jul i morgen, men jeg skal op og forsvare min bachelor. Den står derfor på rester her i det lille hjem, men jeg havde lige en opskrift liggende fra en anden dag som I kan få. Pörkhölt er en lidt gullashagtig gryderet lavet af svinekød, som smager helt fantastisk med kartoffelmos. Jeg serverede den med ovnbagte rodfrugter, men en salat vil også være fint tilbehør.


Pörkhölt til 4 personer


Ingredienser:

20 g. oliemargarine
1 løg i tynde halverede skiver
1-2 spsk. paprika (gerne rosen eller evt. røget)
900 g. svinekød i tern
1 tsk. koncentreret tomatpure
½ grøn peber i tynde skiver
2 små tomater eller 1 stor i tern
½ spsk. maizena
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Steg løget blødt i margarinen i en gryde.

2. Rør papirka i og tilsæt ½ dl. vand sammen med kødet. Lad det simre ca. 5 min mens der røres jævnligt.

3. Tilsæt kogende vand så det dækker kødet, tilsæt tomater, peberfrugt, pure, salt og peber og læg låg på gryden. Koger 1 time.

4. Rør maizena ud i lidt vand og tilsæt til retten, så den bliver tilpas tyk. Kog igennem og server med kartoffelmos og grøntsager eller salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar