torsdag den 21. juni 2012

Marcipanmuffins




Så er det store flyttedag, men jeg har lige ½ time at slå ihjel i en meget tom lejlighed inden afgang. Den anden dag opdagede jeg, at jeg havde noget marcipan der trængte til at blive brugt, og i den forbindelse faldt jeg over en meget simpel opskrift fra Odense Marcipan. Det er ganske enkelt muffins med marcipanbidder i. De smager himmelsk.


Marcipanmuffins, 12 stk.


Ingredienser:

125 g. sukker
2 æg
100 g. smeltet smør, afkølet
175 g. mel
2 tsk. bagepulver
1 dl. mælk
200 g. marcipan
2 spsk. perlesukker

Fremgangsmåde:

1.Pisk æg og sukker lyst og skummende.

2. Tilsæt smøret og rør godt rundt.

3. Bland mel og bagepulver og piske det i dejen.

4. Tilsæt til sidst mælken og pisk.

5. Fordel dejen i 12 muffinforme.

6. Skær marcipanen i mindre stykker (jeg skar 60 stykker i alt) og fordel i muffins'ne. Pres dem lidt ned med en kniv, så de ikke ligger ovenpå dejen.

7. Drys perlesukker på overfladen.

8. Bag 10-15 min ved 200 grader i øverste halvdel af ovnen.

2 kommentarer:

  1. jeg fandt naesten den same opskrift I et gammslt dansk blad men opskriften var med 100grmarcipan som jeg rev groft , og jeg brugte ogsaa revet skal fra en appelsin jeg har lidt svaert at faa fat I marcipan jeg er bosiddene I Canad
    Tove Ottawa Canada

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tove. Det lyder lækkert at kombinere marcipanen med appelsin. Det vil jeg prøve næste gang.
      Du kan lave din egen marcipan ret let. Der er en opskrift her http://www.femina.dk/mad/desserter/hjemmelavet-marcipan

      Hilsen,
      Tina

      Slet