mandag den 16. juli 2012

Havregrynsboller




Jeg var på besøg hos min mor i weekenden, og vi besluttede at lave mine burgere fra den anden dag, så jeg måtte i gang med at bage nogle boller. De er ikke ret grove, men dog heller helt hvide. De kan bruges i mange sammenhænge, til morgenmad, som tilbehør og som burgerboller. Og sikkert mange andre ting. I hvert fald smagte de godt.


Havregrynsboller, 16 stk.


Ingredienser:

25 g. gær
3 dl. mælk eller sojamælk
2 dl. A38 0,5 % eller soyayoghurt
1 spsk. sukker
2 tsk. groft salt
2 dl. havregryn
ca. 400 g. hvedemel
sesamfrø

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i mælk og tilsæt A38, sukker, salt og havregryn.

2. Tilsæt mel lidt ad gangen og ælt dejen godt.

3. Hæver lunt ca. 1 time.

4. Dejen deles i 16 dele der rulles til boller og lægges på to bageplader.

5. Hæver lunt ca. 30 min.

6. Pensles med vand og drysses med sesamfrø.

7. Bages 10-15 min ved 200 grader.



Dejen er klar til første hævning

Bollerne klar til 2. hævning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar