søndag den 8. juli 2012

Hjemmelavede Pizzabunde til fryseren




At lave pizza fra bunden tager lidt tid, især hvis man vælger en pizzabund der skal hæve osv. Men det er ikke nødvendigt at starte forfra hver gang. Man kan sagtens lave en stak pizzabunde til fryseren, som bare skal tø, have lidt fyld og bages 5 min.

Jeg har valgt at bage pizzabundene med tomat og mozzarella, så der kun skal tilføjes kød og/eller grønsager. Dermed skal pizzaen ikke bage længe nok til at smelte osten, men bare til den er gennemvarm og bunden sprød. Pizzaerne er ikke bagt helt færdige, og derfor får de ikke for meget ved genopvarmning.

Opskriften er Jamie Olivers. Han ved hvad han laver med pizza, og jeg har valgt at bruge hans opskrifter både til bund og tomatsauce, dog med lidt ændringer. Blandt andet har jeg skåret det mest af hans noget generøse oliebrug væk.

Det antal bunde, der kommer ud af portionen, afhænger af hvem der skal spise dem. Jeg vil tro at de fleste kvinder vil finde 6 bunde passende, hvorimod mange mænd nok finder 4 mere passende. Vil man holde kalorierne nede vil jeg anbefale at bage 4 bunde og spise en halv ad gangen med en stor salat. Man kan selvfølgelig også bage 8 små bunde. Denne størrelse passer nok også til mindre børn.


Hjemmelavede pizzabunde til fryseren, 4 store eller 6 medium


Ingredienser:

25 g. gær
20 g. honning
4 dl. vand
ca. 600 g. hvedemel
20 g. salt

1 fed hvidløg
1 tsk. olie
1 tsk. chilipulver
1 tsk. oregano
400 g. tomatpassata (kan erstattes af hakkede tomater)
1 tsk. rødvinseddike
½ håndfuld basilikumblade
salt og friskkværnet peber

250 g. mozzarella

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand, tilsæt honning og salt, og tilsæt melet lidt ad gangen. Ælt dejen godt.

2. Læg film og skålen, tænd ovnen på 150 grader og lad dejen hæve på komfuret ca. 1 time.

3. Svits presset hvidløg i olie ved middel varme.

4. Tilsæt tomat, chili og oregano og lad sovsen simre ved svag varme 45 min.

5. Tilsæt eddike og grofthakket basilikum og smag til med salt og peber.

6. Skru ovnen op til 250 grader.

7. Del dejen i 4 eller 6 dele.

8. Rul en dej tyndt ud, læg den på bagepapir, smør med 1/4 eller 1/6 af tomatsaucen og fordel 1/3 eller 1/2 iturevet mozzarella over saucen.

9. Bag pizzaen på nederste rille i 5-10 min til osten er smeltet og bunden gylden.

10. Gentag med hver pizza til du er færdig.

11. Når pizzaerne er kolde pakkes de enkeltvis i fryseposer og lægges i fryseren. De kan nu nemt tages ud, tøs op, fyldes og skal så bage ca. 5 min ved 250 grader på nederste rille.




Udrullet dej


Smurt med tomatsauce

Drysset med iturevet mozzarella

Dagens aftensmad, fyldt med parmaskinke og basilikumblade





Ingen kommentarer:

Send en kommentar