lørdag den 28. juli 2012

Hjemmelavet Salatpizza med Bacon og Æg




Jeg elsker en god salatpizza, men jeg synes ofte at de kan blive lidt kedelige og tunge med iceberg salat og et lidt for voldsomt lag creme fraiche dressing. Derfor har jeg fundet frem til den her hjemmelavede version.

Jeg laver altid en salatpizza med rucola og tomat på toppen. Og så lavede en veninde engang en fantastisk chili-hvidløgsolie, og den bruger jeg altid på toppen. Der er meget salat og temmelig kraftig smag i olien, og derfor er det mest egnet til en pizza uden for meget fyld, men med en kraftig smag. Derfor er det oftes bacon og pepperoni jeg vælger under salaten.

Jeg brugte en af mine hjemmelavede pizzabunde fra fryseren (se her), men du kan også bruge en hjemmelavet bund eller en bund fra køleren i supermarkedet. Der skal bare tomatsauce og ost under fyldet i opskriften, og så skal den bage lidt længere.

Opskriften er til en person, men den kan let ganges op. Lav 3 x opskriften hvis det er til en fyr og en pige og x opskriften til to piger. Til en familie på fire ville jeg lave 4-5 x opskriften alt efter børnenes alder.


Hjemmelavet Salatpizza med Bacon og Æg


Ingredienser:

½ pizzabund fra fryseren (se her) eller anden pizzabund med tomatsauce og ost
50 g. bacon
1 æg
1/3 pakke rucola
2 tomater

1 chili
3 fed hvidløg
3 spsk. olie

Fremgangsmåde:

1. Steg bacon sprød på en pande og lad det ligge et par minutter på køkkenrulle, så fedtet suges fra.

2. Fordel bacon på pizzabunden og slå ægget ud midt på pizzaen.

3. Bag pizzaen 5-8 min ved 225 grader.

4. Fjern stilken på chilien og skær den i fire stykker. Læg dem i en dyb skål. Du behøver ikke fjerne kernerne.

5. Tilsæt de 3 fed hvidløg og olien og blend til massen er jævn.

6. Vask rucola og skær tomaterne i skiver.

7. Server pizzaen rygende varm med rucola og tomat på toppen og olie dryppet over efter smag.



Pizzaen lige ud af ovnen

Chili-hvidløgsolie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar