torsdag den 26. juli 2012

Moussaka




I aftes kom min mor på besøg til aftensmad, og jeg havde lyst til at lave en af alle de der retter, som man ellers aldrig får lavet. Man kan måske sige at vejret ikke var moussaka vejr, men det gik fortrinligt med en sommerlig tomatsalat som tilbehør.

Moussakaen er fra Claus Meyers Almanak, og det er første gang jeg har lavet en moussaka, som jeg selv synes var rigtig lækker. Den er så omvendt ikke synderligt traditionel krydret, og måske de to ting hænger sammen :) Jeg har kun ændret en smule i opskriften og skriver den som jeg lavede den. Når jeg laver bechamelsauce, og ønsker at den er fedtfattig, bruger jeg saucejævner, da jeg så slipper for at kæmpe med at fedtstoffet ikke kan suge melet og det derfor klumper.


Moussaka til 2 personer


Ingredienser:

1 aubergine
salt
2 tsk. olie
2 tsk. tørret timian
140 g. tomater, så modne du kan finde
1 lille løg
1 fed hvidløg
2 tsk. olie
200 g. hakket oksekød
3/4 dl. hvidvin
friskkværnet peber og 2 tsk. salt
2 tsk. tørret oregano
2 spsk. finthakket persille (gerne fra frost)
2 dl. mælk
lys sovsejævner
revet muskatnød
350 g. kogte kartofler
50 g. revet ost
30 g. rasp

Fremgangsmåde:

1. Skær auberginen i ½ cm. tykke skiver og læg dem i et lag. Drys dem med salt og lad dem trække i 10 min.

2. Skyld aubergineskiverne i et dørslag og vrid dem godt. De kan godt tåle at du tager ved. Læg dem i 1 lag på en bageplade, pensl dem med olie og drys med timian.

3. Bag aubergineskiverne i ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. Pas på de ikke bliver for mørke.

4. Skær tomaterne i tern og hak løg og hvidløg.

5. Svits løg, hvidløg og kød i olie under omrøring til kødet er brunet.

6. Tilsæt hvidvin, kog op og tilsæt tomater, salt, peber, oregano og peber. Simrer uden låg ved svag varme 20-25 min til det meste af væden er fordampet. Rør af og til.

7. Varm mælken op i en gryde under omrøring og tilsæt sovsejævner lidt efter lidt til saucen har rette konsistens. Smag til med salt, peber og muskatnød.

8. Hæld 1/4 af mælkesaucen i bunden af et lille ildfast fad. Læg aubergine, kødsauce, aubergine, kødsauce osv. til begge dele er brugt op.

9. Læg kartoffelskiver øverst, hæld resten af mælkesaucen over, drys rasp over og drys til sidst osten over.

10. Bag moussakaen 45-50 min ved 175 grader. Server med grøn salat eller tomatsalat og evt. brød.



Auberginer trækker med salt

Auberginer klar til bagning

Bagte auberginer

Kødsaucen simrer

Kød og aubergine lagt lagvis

Kartofler på moussakaen

Der er hældt sauce over

Moussakaen er drysset med rasp og ost

Den færdigbagte moussaka

Tomatsalat af tomater, rødløg, basilikum, salt og olie


Ingen kommentarer:

Send en kommentar