torsdag den 19. juli 2012

Pirogger med Krydderurtefyld




Det sker temmelig ofte, at jeg bliver træt af rugbrødsmadder. Ja, faktisk sker det normalt efter ca. 1 pakke rugbrød :) Og derfor er jeg altid på jagt efter gode frokostalternativer, der har noget der minder om samme sundhedsværdi, mætter og er nemt at have med at gøre.

I dag bagte jeg pirogger med et fyld af kartofler, krydderurter, hvidløg og chili. De smagte fantastisk og kan helt klart anbefales, men er nok ikke så børnevenlige, hvis ikke børnene er vant til at spise lidt stærkt. Opskriften er fra Netto-kogebogen Med friske krydderurter, og jeg skriver den, som jeg lavede den, hvilket er nærmest uden ændringer.


Pirogger med Krydderurtefyld, 4 stk.


Ingredienser:

15 g. gær
1 dl. vand
1 tsk. salt
1½ spsk. olie
1 dl. grahamsmel
ca. 1 dl. hvedemel

3 spsk. hakket persille
1 spsk. hakket basilikum
2 store kogte kartofler
1 tsk. hakket chili
1 fed hvidløg, presset
1 spsk. citronsaft
1 spsk. olie
1 spsk. creme fraiche 9 % eller soyayoghurt
1 tsk. salt
friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand og tilsæt salt, olie og grahamsmel.

2. Tilsæt hvedemel lidt efter lidt, ælt grundigt og lad dejen hæve tildækket og lunt 1 time.

3. Mos kartoflerne og rør dem sammen med persille, basilikum, chili, hvidløg, olie, citronsaft, creme fraiche, salt og peber.

4. Del dejen i 4 stykker og rul dem ud til cirkler på ca. 20 cm i diamter.

5. Fordel fyldet på dejcirklerne, fold dem sammen på midten og tryk kanten med en gaffel dyppet i vand.

6. Pensl piroggerne med lidt olie og bag dem ca. 20 min ved 200 grader.

7. Kan spises med det samme eller gemmes til madpakke.



Dejen klar til hævning

Fyldet

Pirogger klar til bagning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar