tirsdag den 3. juli 2012

Pitabrød med Falafel




Jeg er ved at have styr på alle småtingene i forbindelse med min flytning. Alt er sat på plads, vaskemaskinen er gået i krig med bunkerne af vasketøj, og jeg har fået ordnet alt med a-kassen, oprettet CV osv, så jeg forhåbentlig snart har et job. Der mangler faktisk kun spisestuemøblerne, og de kommer imorgen :)

Mine IKEA-krydderurter er begyndt at spire :D Jeg er helt forundret over at de overhovedet lever hehe. Der er et billede nederst i indlægget.

Igår aftes lavede jeg falafler. Det har jeg gjort før, og det er normalt endt i sådan nogle lidt hårde og lidt tørre kugler. Men denne gang fandt jeg en opskrift der giver bløde luftige falafler. Helt perfekte! Opskriften er såmænd Arla's. Det går bare aldrig helt galt når man benytter deres opskrifter. Man kan naturligvis udskifte grønsagerne efter smag.

Mine opskrifter vil ofte være til 1 person, men de kan nemt ganges op og laves til flere.



Pitabrød med Falafel til 1 person


Ingredienser:

50 g. kikærter (dem på dåse kan ikke bruges her)
1/4 løg
1 fed hvidløg
1 tsk. citronsaft
½ tsk. spidskommen
½ tsk. salt
1/4 dl. vand
1 knsp. bagepulver
½ spsk. hvedemel
1-2 dl. olie

1 dl. yoghurt eller sojayoghurt naturel
½ tsk. revet citronskal
salt og friskkværnet peber

25 g. salatblade
4 asparges
1 tomat
1 forårsløg

2 pitabrød

Fremgangsmåde:

1. Skyld kikærterne og læg dem i en skål. Hæld vand over så det dækker, sæt låg eller film over skålen og sæt den i køleskab i mindst 8 timer. Kikærterne skal ikke koges.

2. Rør yoghurt med citronskal, salt og peber og stil det i køleskabet.

3. Skyl kikærterne og hæld dem i en foodprocessor eller bægeret til en stavblender. Tilsæt løg, hvidløg, citronsaft, spidskommen og salt og blend grundigt til en jævn masse.

4. Rør mel og bagepulver i.

5. Varm olien i så smal en gryde som muligt. Form 4 falafler og steg dem i olien. Stikker de over olien skal de vendes. De skal stege til de er fint brune. Læg dem på køkkenrulle på en tallerken bagefter.

6. Snit grønsagerne og varm pitabrødene på en brødrister eller i ovnen.

7. Server pitabrød med grønsager, falafler og dressing.



Kikærter, løg, hvidløg, spidskommen og salt klar til at blive blendet.

Falafelmasse

Falaflerne steges

Mine fine krydderurter der spirer i vinduet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar