onsdag den 29. august 2012

Biksemad med Pølser og Svampe




Igår var jeg til jobsamtale i Esbjerg, hvilket indebar en lang rejse med bus og tog derhen og en endnu længere rejse hjem. Så jeg var først hjemme kl. 19.30 efter en laaaaaang dag! Skrupsulten selvfølgelig. Og på sådan en dag er biksemad altså bare lykken. I denne version har jeg kogte kartofler og en pølse som basisingredienser, men hvis du har en rest kød i køleskabet, så kan den sagtens bruges i stedet. Opskriften, som er fra Hjemmet, dikterede svampe og forårsløg, men jeg havde en rest porre, som jeg valgte at bruge. Og igen kan alle grønsager, du måtte ønske, indgå. Så det er bare med at få tømt køleskabet.

Hele balladen skal selvfølgelig serveres med en ordentlig omgang ketchup. Og ketchup er jo lidt af en religion. Alle har deres egen favorit og de færreste foretrækker flere forskellige mærker ketchup. Selv holder jeg mig til Heinz (som min mor altid har kaldt en drengeketchup hehe), og ud over den originale version har jeg altid en Heinz Hot Ketchup i skabet, da den er særligt egnet til retter som denne biksemad. Retter der ikke er særligt krydrede men alligevel smagfulde, de kalder på den Hot ketchup.

Biksemad med Pølser og Svampe til 2 personer


Ingredienser:

250 g. champignon i kvart
2 tsk. olie
1 løg, i skiver
1 fed hvidløg, finthakket
350 g. kogte kartofler
200 g. tykke pølser i halve skiver
½ porre i fine ringe
salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

1. Svits løg, hvidløg og porre nogle minutter i olie.

2. Tilsæt champignon og steg til vandet er fordampet.

3. Tilsæt kartofler i tern og pølser og steg til det får stegeflade.

4. Krydr med salt og peber og server med din favoritketchup.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar