søndag den 26. august 2012

Fedtfattig Marcipankage




Kage er fantastisk, og fra tid til anden går jeg på jagt efter opskrifter, hvor kagen er så lav i fedt og kalorier at jeg kan tillade mig at spise et stort stykke uden at det kan ses på vægten.

Det var i den forbindelse at jeg får et års tid siden købte bøgerne "Fromme fristelser" og "Flere fromme fristelser". Begge bøger indeholder opskrifter på kager og desserter, hvor fedtindholdet og dermed kalorierne er skåret kraftigt ned uden at det går ud over smagen. Jeg har tidligere bagt en række af kagerne, og de smager som kager nu engang skal smage. Og det er virkelig det vigtigste. Det er ikke svært at skære ned på fedtindholdet, men det er svært at gøre det uden at det koster på smags-siden.

Denne kage er fra "Fromme fristelser", og den har en fedtenergiprocent på ca. 26 % (kosteksperterne anbefaler max 30 %) og et stykke kage indeholder omkring 200 kalorier, hvilket er et godt stykke under, hvad et tilsvarende stykke af en traditionel marcipankage ville indeholde. Kagen er konfektagtig, men mere luftig end den traditionelle variant, og den kan fint serveres med f.eks. yoghurtis og frugt som en dessert.

Fedtfattig Marcipankage, 12 stykker


Ingredienser:

2 æggeblommer
200 g. sukker
100 g. marcipan
100 g. æblemos (købes på glas i supermarkedet)
75 g. mel
4 tsk. bagepulver
4 æggehvider
50 g. mørk chokolade

Fremgangsmåde:

1. Æggeblommer og sukker piskes godt sammen.

2. Tilsæt groftrevet marcipan og æblemos. Rør godt rundt.

3. Bland mel og bagepulver og rør det i dejen.

4. Pisk æggehviderne stive og vend det i dejen.

5. Hældes i et smurt ildfast fad eller springform og bager 15-20 min ved 200 grader.

6. Når kagen er kold smeltes chokoladen og smørres ud over kagen.

2 kommentarer:

  1. Sikke dog en lækker kage, har du selv fundet på den? Vil dog komme med tre små korrektioner:

    1. Jeg havde kun 84 g sukker, og nøjedes derfor med det. Min kage kunne godt have været sødere, men jeg vil tro 100 g er rigeligt. Derudover brugte jeg kun omkring 50 - 60 g marcipan, da jeg tror kagen ellers ville have været alt for tung efter min smag ;)

    2. Tilsæt kanel !!!!! Det blev den sååååå skøn og dejlig julet af :o)

    3. Jeg nåede at brække en del små smagsprøver af kagen før den blev smurt med smeltet chokolade. Og jeg syntes faktisk chokoladen blev alt for dominerende; kagen er jo dejligt luftig som du selv skriver, og det er synd at den fine krydrede smag af æble, marcipan og i mit tilfælde kanel overdøves.

    Men ellers: Sikke en fantastisk opskrift! Ingen fedtstof, kun en smule mel, og æble og marcipan gør den så sød at jeg som sagt ikke synes den behøver så meget sukker. Så det er jo virkelig en samvittighedsfuld kage, og ovenikøbet hverken fremstår eller smager den sådan; den virker syndig, men er det ikke. Så tak for din superdejlige opskrift. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har brugt den :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aben

      Super lækkert med dine gode ideer herinde :) Jeg er selv typen der tager en opskrift og laver om på det hele, så det bliver min egen hehe, og det er godt at få samlet de mange gode ideer.

      Opskriften er ikke min egen, men stammer fra bogen "Fromme Fristelser" (et paradis af fedtfattige kager og desserter ;))

      Slet