tirsdag den 14. august 2012

Kødsauce med masser af Grønt




Jeg er startet på job idag. Lagde lige ud med 8 timers tur i høj solskin med 130 teenagere. Det resulterede i at jeg var hjemme halv fem halvdød af sult, og menuen stod heldigvis på noget rigtig lækkert :) Pasta og kødsauce.

Opskriften er fra sidste nummer af Spis Bedre og er egentlig beregnet til to dage, men da størstedelen er grønsager valgte jeg at spise det hele og ikke servere ekstra grønsager til. Jeg glemte parmesan på toppen, men det kan jo tilsættes. Jeg har lavet lidt om i ingredienserne og skriver opskriften som jeg lavede den. Retten er lidt stærk, så spar på sambal oelek hvis børn skal spise retten.


Opskriften er til en person, men den kan let ganges op. Lav 3 x opskriften hvis det er til en fyr og en pige og x opskriften til to piger. Til en familie på fire ville jeg lave 4-5 x opskriften alt efter børnenes alder.

Kødsauce med masser af Grønt til 1 person


Ingredienser:

½ løg
1 fed hvidløg
1/4 tsk. sambal oelek
2 gulerødder
100 g. hakket oksekød
½ dl. hvidvin
35 g. koncentreret tomatpure
1,25 dl. vand
½ tsk. salt
friskkværnet peber
55 g. pasta

Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg fint og riv gulerødderne groft.

2. Svits løg, hvidløg og sambal oelek i olie, svits gulerødderne med og svits tilsidst kødet med til det tager farve.

3. Tilsæt hvidvin og kog til det er fordampet.

4. Rør tomatpure i retten, hæld vand over og tilsæt salt og peber.

5. Simrer under låg 20 min og serveres med friskkogt pasta og evt. revet parmesanost.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar