mandag den 6. august 2012

Kyllingespyd med Ris og Ærter




Jeg lavede denne ret en sommeraften. Den er lidt krydret uden at være stærk og meget sommeragtig med smagen af squash og ærter. Opskriften stammer fra Føtex og er fedtfattig og fuld af grønsager.

Opskriften er til en person, men den kan let ganges op. Lav 3 x opskriften hvis det er til en fyr og en pige og x opskriften til to piger. Til en familie på fire ville jeg lave 4-5 x opskriften alt efter børnenes alder.


Kyllingespyd med Ris og Ærter


Ingredienser:

1 kyllingebrystfilet
2 spsk. sojasauce
½ tsk. stødt ingefær
1 fed hvidløg
½ squash
1 spsk. sesamfrø
1 tsk. olie
50 g. ris
1½ dl. vand
½ tsk. salt
½ dl. ærter

Fremgangsmåde:

1. Skær kyllingen i 6 stykker og læg den i en bøtte hvor låget lukker helt til.

2. Rør sojasauce med ingefær og knust hvidløg og hæld det over kyllingen. Sæt låget på og vend bøtten nogle gange. Sæt den i køleskabet mindt ½ time, gerne hele dagen.

3. Skær squashen i ½ cm. tykke skiver og skær dem igennem en gang.

4. Sæt en skive squash på et grillspyd, så et stykke kylling, et stykke squash osv. til al kyllingen er på spydet. Slut med en skive squash.

5. Drys spydet med sesamfrø og steg i olie 5 min på hver side ved middel varme.

6. Kog ris i vand med salt og resten af marinaden i 10 min. Tilsæt ærter og resten af squashskiverne, bring i kog og kog yderligere 5 min.

7. Server kyllingespydet med risene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar