tirsdag den 28. august 2012

Mini-calzone med Bacon og Tomat




Jeg serverede denne ret som en del af en frokost bestående af flere småretter. Og resterne blev til madpakkebrød, hvilket de også egnede sig særdeles vel til. Om man kalder det en calzone eller en pirog kan i bunden være ligegyldigt her, da det kan være svært at se forskellen. Man kan fylde calzonerne som man ønsker. Jeg valgte opskriftens foreslåede fyld men tilsatte bacon for at give det lidt mere kraft. Fyldet kan med fordel laves dagen i forvejen, da det så er nemmere at styre, da det er mindre flydende.

Opskriften er fra Netto-kogebogen Sommer i køkkenet og jeg skriver den som jeg lavede den.

Små calzone-pizzaer, 10 stk.


Ingredienser:

10 g. gær
2 dl. vand
350 g. mel
2 spsk. olie
½ tsk. salt

1 spsk. olie
1 hakket løg
4 fed presset hvidløg
4 dl. hakket tomatkød (brug friske tomater)
½ dl. frisk basilikum
½ dl. frisk oregano
2 tsk. sukker
1 tsk. salt
200 g. bacon i tern

Fremgangsmåde:

1. Opløs gæren i vand, tilsæt olie og salt og tilsæt mel lidt efter lidt. Ælt godt.

2. Dejen hæver lunt og tildækket en time.

3. Svits løg og hvidløg i olie i 3 minutter. Svits bacon med til det er sprødt.

4. Tilsæt tomat, basilikum, oregano, sukker og salt og smag til med friskkværnet peber. Koger 15 min.

5. Del dejen i 10 kugler og rul 1 ud til en cirkel med en diameter på ca. 15 cm.

6. Læg 1 stor spsk. fyld på den ene halvdel af dejen og fold den anden ind over. Tryk med en våd gaffel rundt langs kanten og læg på bagepapir på en bageplader. Gentag for de øvrige 9 calzoner.

7. Pensl calzonerne med olie og bag dem ca. 15 min ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar