mandag den 13. august 2012

Pandekager




Som I sikkert har opdaget, så elsker jeg at afprøve nye opskrifter. Og til tider sker det at opskrifterne trods de mest kreative krumspring simpelthen bare er dårlige ;) Det skete i aftes for mig med et forsøg på at spide ovnstegte kartofler op. Heldigvis havde jeg denne opskrift liggende fra tidligere på sommeren.

Af og til får jeg lyst til helt almindelige gammeldags pandekager. Tynde, uden bær og andre vitaminbumber, rullet med sukker, syltetøj og flormelis (eller hvad man nu kan lide).

Min opskrift stammer fra Brugsens børnekogebog, og det er en opskrift jeg efterhånden har prøvet af pænt mange gange siden jeg lærte at læse ;)


Pandekager, 4 stk.


Ingredienser:

75 g. mel
1/4 tsk. salt
1 spsk. sukker
1½ dl. mælk
½ æg
oliemargarine

Fremgangsmåde:

1. Bland mel, salt og sukker, pisk mælken i og pisk til sidst ægget i.

2. Varm 1 tsk. margarine på en middelstor stegepande, hæld 3/4 dl. dej på panden og fordel det, så pandekagen fylder helt ud til kanten af panden. Steg ved middel varme til den er "tør" på bagsiden, vend den og steg kortvarigt til den har taget lidt farve. Gentag med de 3 sidste pandekager.

3. Server med sukker, syltetøj, flormelis og hvad du ellers har lyst til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar