mandag den 3. september 2012

Cremet Kyllingesuppe




En af de ting jeg holder mest af ved denne årstid er, at hyggen igen for alvor rykker ind i min stue. Det bliver tidligere mørkt og det giver mening at tænde stearinlys. Og de varme, fyldige supper finder vej til mit køkken. Traditionen tro har jeg har omkring 1. september erhvervet mig en grundig forkølelse (jeg er altid et par dage for længe om at opdage, at det ikke er vejr til bare tæer og korte ærmer kl. halv syv om morgenen), og i dag blev den "fejret" med en lækker kyllingesuppe.

Suppen stammer fra BBC Good Food, og det eneste jeg har ændret i opskriften er mængden af fedtstof. Det lod sig uden problemer halvere uden at smagen tog skade. Retten er fuld af årstidens grønsager og masser af smag, så det er en ren fornøjelse på sådan en mandag aften omringet af lommetørklæder, the og middelmådigt TV. Jeg gav retten en hel del salt for at give den smag, men det et spørgsmål om smag og behag.

Cremet Kyllingesuppe til 2 personer


Ingredienser:

2 tsk. olie
½ løg, snittet
1 lille gulerod i tern
300 g. kartofler i tern
½ porre i tynde ringe
½ tsk. tørret timian
2 tsk. oliemargarine
25 g. mel
6½ dl. hønsebouillon
200 g. stegt kylling i tern
2 miniflutes

Fremgangsmåde:

1. Varm olien op i en gryde og steg løg ved middel varme i 4 min.

2. Tilsæt gulerod og kartofler og steg i yderligere 4 min.

3. Tilsæt porre og timian og steg 3 min. Tag gryden af varmen.

4. Hæld mel i en lille skål og tilsæt bouillon lidt efter lidt under omrøring, til det er jævnt og tykt.

5. Smelt margarinen i en ny gryde, hæld bouillon i og bring i kog.

6. Rør  melblandingen i bouilllonen og kog igennem.

7. Hæld boillon over grønsagerne, varm igennem og kog 10 min eller til kartoflerne er møre.

8. Tilsæt kylling, varm igennem og smag til med salt og peber.

9. Server med lune flutes.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar