tirsdag den 11. september 2012

Fiskeragout med Tomat og Fennikel




At spise fisk er rigtig sundt, men det kan blive noget kedeligt, hvis det altid består af stegt laks, fiskefilet  og lignende retter. Jeg er derfor altid på jagt efter spændende fiskeretter. Denne ret var jeg nok ikke gået i kast med, hvis ikke min mor havde været helt oppe og ringe over den, da hun så det i et af mine utallige madmagasiner, men man skal jo altid stole på at mor ved bedst ;) I hvert fald fik hun ret i, at dette var en rigtig lækker ret. Især efter vi huskede på creme fraiche'n på toppen (den blev lige glemt til at begynde med). Retten er såre simpel, ganske sund og meget let at tilberede, så det er bare med at komme i gang.

Retten stammer fra Hjemmet, og det eneste jeg har ændret i den er, at jeg har halveret kødet og erstattet de tørrede krydderurter med den friske slags. Oprindeligt var der 200 g. laks per person, og den mængde kan man sagtens bruge. Min forbrænding tillader bare ikke en så stor mængde fed fisk ;) Når jeg serverer brød til maden vælger jeg ofte de dejligt grove fuldkornsflutes fra Føtex. De er fra Budget, og skal færdigbages. De koster næsten ingenting (2 stk. for 6 kr. mener jeg) og de smager FANTASTISK. Så de er hermed anbefalet. Man kan naturligvis også selv bage noget godt brød.


Fiskeragout med Tomat og Fennikel til 2 personer


Ingredienser:

200 g. laks
1 løg
2 tsk. olie
2 fed hvidløg
1 fennikel
400 g. tomatpassata
1 tsk. frisk finthakket rosmarin
1 tsk. salt
friskkværnet peber

1 dl. cheasy fraiche
Fuldkornsbrød
 
Fremgangsmåde:

1. Skær laksen i store tern og krydr dem med salt og peber.

2. Hak løget fint og steg det blankt i olie.

3. Tilsæt finthakket hvidløg og fennikel i både. Steg et par min.

4. Tilsæt tomatpassata, rosmarin, salt og peber og kog 5 min.

5. Læg fiskesstykkerne i saucen og kog 10 min ved lav varme under låg.

6. Smag til med salt og peber og server med brød og creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar