søndag den 9. september 2012

Grønne Pirogger




Jeg er hverken den store fan af flade rugbrødsmadder eller af at sulte, så det kræver lidt kreativitet at få den daglige madpakke til at være bare lidt spændende. Ofte ender jeg i en sandwich eller en pastasalat, men det er også sjovt at prøve noget helt andet.

Denne gang har jeg prøvet nogle vegetariske pirogger, som er super nemme at lave. De består af pizzadej, mozzarellaost, kartofler og grønsager. Og så smager de himmelsk, både nybagte og i madpakken.

Opskriften fandt jeg i et gammelt nummer af spis bedre, og jeg har fuldt opskriften som den var, jeg har bare lavet 12 pirogger i stedet for 8, da de ellers blev alt for store. Man kan selvfølgelig lave sin egen pizzadej og evt. bruge en fuldkornsversion, hvis man ønsker det, men jeg havde, her dagen ovenpå en tur i byen, brug for noget lidt nemt, og valgte derfor den færdigkøbte version.


Grønne Pirogger, 12 stk.


Ingredienser:

2 ruller færdig pizzadej (800 g. ialt) eller en hjemmelavet
2 peberfrugter
1 spsk. olie
500 g. kogt kartoffel
100 g. frisk spinat
2 tsk. salt
friskkværnet peber
250 g. mozzarella
½ dl. mælk

Fremgangsmåde:

1. Skær peberfrugten i små tern og steg den i olie 10 min.

2. Tilsæt kartofler i små tern og spinat og steg til spinaten falder sammen. Krydr med salt og peber.

3. Skær osten i små tern og bland den i grønsagsblandingen.

4. Klip hver pizzabund i 6 firkanter og fordel på de 12 stykker dej.

5. Fold stykkerne sammen på midten og pres kanterne godt sammen. Pensl med mælk.

6. Bag 10-15 min ved 200 grader.



Pirogfyldet



Pirog før bagning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar