mandag den 17. september 2012

Lagkagebunde med Kakao




Sådan helt ærligt, så er jeg ikke den helt store lagkagespiser, men en ting der altid hjælper på det er, at bundene er hjemmebagte. Og især den her opskrift fra Amo's fødselsdagsbagebog er helt fantastisk. Det er ikke en traditionel sukkerbrødskage (sådan en uden fedtstof). I stedet minder den mere om en helt almindelig chokoladekage, der er fast i krummen, så man kan del den i bunde.

Opskriften her er kun på selve bundene, men jeg viser også via billeder, hvordan min mor og jeg valgte at fylde og dekorere den. Jeg vil med det samme tilføje, at jeg ikke er den helt store dekorationsmus. Faktisk havde jeg nok scoret et fint 2-tal i kageorden ;) Jeg går op i smagen, og skal det være pænt, så gør jeg det bedste jeg kan, men det bliver sjældent synderlig overdådigt ;)

Jeg har i denne omgang kun bagt en halv portion dej, da der kun skulle laves lagkage til ganske få personer. Men opskriften er en  hel portion og passer til en springform, og lader sig let dele i tre bunde. Jeg bager til tider lagkagebunde i rugbrødsforme, da de så er nemme at transportere, men det gør ikke den store forskel om man vælger den runde eller aflange løsning.


Lagkagebunde med Kakao, 3 runde eller aflange bunde


Ingredienser:

150 g. smør
150 g. sukker
3 æg
130 g. mel
30 g. kakao
1 tsk. bagepulver

Fremgangsmåde:

1. Rør smør og sukker let og luftigt.

2. Rør et æg i ad gangen.

3. Bland mel, kakao og bagepulver og vend det i dejen.

4. Kom dejen i en smurt rugbrødsform (1,5 liter) eller springform og bag ca. 20 min ved 200 grader.

5. Lad kagen køle godt af, løsning den i siderne, og i bunden hvis det er en rugbrødsform, og vend den ud på bordet. Del den i 3 med en stor kniv eller sytråd.

6. Fyld og dekorer som du ønsker.



Den færdigbagte kage før den deles. Dette er kun ½ portion

Bunden efter deling

Vi smurte bunden med boysenbærmarmelade

Ovenpå marmeladen lagde vi kagecreme og banan

Vi lagde glasur på øverste kagebund inden den blev lagt på kagen

Vi puntede med flødeskum, lys og flag



Ingen kommentarer:

Send en kommentar