lørdag den 1. september 2012

Stegte Nudler med Æg og Ærter




Så blev det igen tid til en kødfri dag. Denne gang blev det en nudelret inspireret af østen, som dog på ingen måde er stærkt krydret. Proteinerne kommer fra kød og den er stopfyldt med grønsager. Opskriften stammer fra Hjemmet, og jeg har kun ændret en smule på den. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.

Jeg hører ofte især mænd sige, at de ikke kan blive mætte af vegetarmad, men vegetarmad kan og bør bestå af de samme komponenter, som mad med kød. Kulhydrater, proteiner og fedt i en ballanceret fordeling. Denne ret indeholder f.eks. to æg per person, og de indeholder omtrendt samme mængde protein som et stykke kød på 125 gram. Det er nok nærmere et spørgsmål om vane og holdning. Vegetarmad bør indeholde mere og andet end kulhydrater og grøntsager, og der er mange muligheder. Æg, mælkeprodukter, ost, bønner, linser og kikærter er gode muligeder.


Stegte Nudler med Æg og Ærter til 2 personer


Ingredienser:

110 g. nudler
4 æg
2 tsk. olie
150 g. frosne ærter
2 spsk. soja
1 spsk. sesamfrø
2 tsk. olie
1 porre

Fremgangsmåde:

1. Rist sesamfrøene på en pande i olie og hæld det i en skål.

2. Kog nudlerne efter ansvisningen på pakken. Hæld dem i et dørslag og afdryp.

3. Pisk æggene sammen og steg dem i olie som røræg.

4. Tilsæt porre, ærter, soja og sesamolie og steg 4-5 min.

5. Vend nudlerne i, varm kort ignnem og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar