onsdag den 12. september 2012

Thai Curry med Svinekød





Jeg elsker den varme og den fornemmelse af andre himmelstrøg jeg får, når jeg laver en god curry. Det varierer lidt hvor autentisk den ender med at smage, men alfa omega er egentlig, at man lægger ud med at købe en ordentlig karrypasta. Ja, de har en masse nede i supermarkedet som måske endda ikke er særligt dyre. De smager heller ikke rigtig af noget! Så gør dig selv den tjeneste at købe en eller flere gode karrypastaer når du er i en mellemøst eller asiasisk købmand. De kan holde sig i rigtig lang tid i  køleskabet, så du kan roligt handle stort ind. Og hvor man skal bruge ca. ½ glas af supermarkedets karrypasta til to personer, så skal der bruges 1-2 tsk. af den autentiske.

Denne curry blev til ud fra traditionelle sauce-ingredienser og de egnede grønsager jeg nu engang havde i køleskabet. Jeg bruger light kokosmælk for at holde fedtindholdet nede, men hvis du er ligeglad med den slags, så kan alm. kokosmælk sagtens bruges.


Thai Curry med Svinekød til 2 personer


Ingredienser:

2 skinkeschnitzler
1 spsk. olie
100 g. frisk spinat
100 g. sukkerærter, halverede
1 peberfrugt i strimler
2 tsk. grøn karrypasta
2 fed hvidløg, pressede
2 tsk. fintrevet ingefær
½ dåse kokosmælk light
2 tsk. sukker
1 spsk. limesaft

Fremgangsmåde:

1. Varm olien i en wok og steg karrypasta, hvidløg og ingefær kort deri.

2. Tilsæt peberfrugt og sukkerærter og steg 3-4 min.

3. Tilsæt kokosmælk, bring i kog, tilsæt kød i strimler og kog 3-4 min.

4. Tilsæt spinat og kog med til den er faldet sammen.

5. Tilsæt sukker og limesaft og server med friskkogt jasminris.

1 kommentar:

  1. Yum, det ser lækkert ud - det er længe siden jeg har haft gang i det asiatiske køkken derhjemme, men får godt nok lyst til en omgang, efter at have set billederne af overstående ret (:

    - Anne

    SvarSlet