tirsdag den 30. oktober 2012

Cajun Koteletter




Jeg har Karolines Kogebøger liggende på PDF-filet og jeg nyder de dage, hvor jeg laver mad ud fra dem. Nogle opskrifter er naturligvis velkendte fra min barndom i 80- og 90'erne, men der er også mange opskrifter, som jeg aldrig før har smagt.

Denne er fra Karolines Køkken 5, og trods cajun-inspirationen er den overhovedet ikke stærk, så den kan serveres for hvem som helst. Ønsker man en stærkere version øger man jo bare mængden af krydderierne ;) Saucen er baseret på grønsager, hvilket gør den sund, og den panerede kotelet vækker masser af minder fra en tid, hvor panering ikke var et fy-ord ;)

Jeg spiste ovnstegte kartoffelbåde til retten, men både ris og pasta vil også egne sig fint :)

Cajun Koteletter til 2 personer


Ingredienser:

2 svinekoteletter
1 spsk. mel
½ tsk. fint salt
½ tsk. cayennepeber
½ tsk. paprika
1 spsk. oliemargarine

½ løg i skiver
1 fed hvidløg, presset
1 peberfrugt i strimler
½ karton tomatpassata
1 tsk. salt
friskkværnet peber
50 g. Cheasy Fraiche
½ spsk. mel

Fremgangsmåde:

1. Bland mel, salt, cayennepeber og paprika og vend koteletterne i det.

2. Steg koteletterne i oliemargarine 2 min. på hver side og hold dem varme.

3. Svits løg, hvidløg og peberfrugt i olie på en pande ca. 4 min.

4. Tilsæt passata, salt og peber og kog ca. 5 min.

5. Rør Cheasy Fraiche og mel sammen, tag gryden af varmen og rør Fraichen i. Kog 3 min under omrøring.

6. Anret koteletterne i et fad med saucen over og server med det ønskede tilbehør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar