tirsdag den 23. oktober 2012

Hot & Sour Wok med Svinekød og Peberfrugt




For ikke så længe siden købte jeg en rigtig kvalitetswok i stedet for den kæmpe store 50 kroners sag fra IKEA, som jeg ellers har haft i mange år. Og hold da fast en forskel. Olien bliver rygende varm, og jeg tvivler på at det overhovedet kan lade sig gøre at komme til at koge kød og grønt, som jeg ellers skulle passe på i den gamle. Så hermed en opfordring: Hvis du holder af god wok mad og jævnligt "wok'er", så køb en god wok :)

Denne wok er en arvart af den velkende sweet and sour, og den er stadig både sød og sur, nu er den bare også spicy. Retten er super lækker i det kolde efterårsvejr, og egner sig fortrinligt til sofa, da den kan spises af en skål med pinde uden at det løber ud over det hele.


Hot & Sour Wok med Svinekød og Peberfrugt til 2 personer


Ingredienser:

1 spsk. sesamfrø
2 tsk. olie
200 g. svinekød i tern eller strimler (jeg brugte skinkeschnitzel)
2 peberfrugter, rød og/eller grøn
2 tsk maizena
2 tsk. sojasauce
1 spsk. limesaft
2 spsk. acaciehonning
1 tsk. sambal oelek el. ½ finthakket rød chili

Fremgangsmåde:

1. Rist sesamfrøende kort på en tør pande til de er gyldne, tag dem af panden og stil til side.

2. Opvarm olien i en wok og lynsteg svinekød og peberfrugt i strimler 5-6 min over høj varme.

3. Rør maizena ud i sojasauce og rør limesaft, honning, sambal oelek eller chili og sesamfrø i.

4. Hæld saucen i wokken og steg til saucen tykner. Blandt den godt, så  kød og peberfrugt dækkes godt af sauce. 

5. Server med jasmin- eller basmatiris. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar