mandag den 15. oktober 2012

Kylling Jalfrezi





Mange siger at efteråret er suppetid, men for mig er det de varme, stærke østlige retter der virkelig kommer på bordet i efteråret. Denne gang en god indisk curry med kylling, masser af kraftige krydderier og tomat. Det tager omkring 1½ time fra man går i gang til der er mad på bordet, men det er virkelig ventetiden værd!! Og det er overhovedet ikke svært eller besværligt. De mange krydderier skal kun købes ind en gang, så er det let at lave indisk mad.

Kylling Jalfrezi til 2 personer


Ingredienser:

250 g. kylling
1 spsk. citronsaft
1 tsk. salt

1 spsk. olie
1 lille løg, grofthakket
2 fed hvidløg, presset
1 tsk. fintrevet ingefær
1/4 tsk. gurkemeje
½ tsk. spidskommen
½ tsk. stødt koriander
½ tsk. chilipulver
3/4 dl. tomatpassata
3/4 dl. vand

2 tsk. olie
1 fed hvidløg, finthakket
1 peberfrugt i tern
2 forårsløg i skiver
½ tsk. garam masala

Fremgangsmåde

1. Skær kyllingen i mundrette tern og læg i en plastbøtte. Overhæld med citronsaft og salt, vend rundt og stil på køl 20 min. 

2. Varm olie i en gryde og steg løget under omrøring 5-8 min. 

3. Tilsæt hvidløg og ingefær og svits videre under omrøring 3 min. 

4. Tilsæt gurkemeje, spidskommen, koriander og chili og steg 1 minut. 

5. Tilsæt tomat og kog 2-3 min under omrøring.

6. Tilsæt kyllingen med marinade, skru op for varmen og kog under omrøring til kyllingen bliver hvid. 

7. Tilsæt vand, bring i kog og kog under låg ved svag varme ca. 25 min. 

8. Varm olien på en pande og steg hvidløg ved jævn varme under omrøring et par minutter.

9. Tilsæt peberfrugter og forårsløg og steg 2 min. Rør garam masala i. 

10. Vend grønsagerne i retten og server med basmatiris. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar