tirsdag den 9. oktober 2012

Pollo Alla Cacciatora




Jeg lavede denne ret en aften, hvor jeg kom sent hjem, og den har alle de plusser der kræves sent en kold efterårsaften: Den laves i en gryde (begrænset opvask) og den kan spises med en ske af en dyb tallerken i sofaen (ren hygge!). Hvor spansk retten er kan måske diskuteres, men i hvert fald smager den rigtig godt, og det helt klart ikke sidste gang den kommer på menuen, når det skal gå hurtigt en kold aften.

Opskriften stammer fra Nigella Lawsons "Nigella Express", som klart er en af mine favoritkogebøger. Det er ofte let af skære i de lidt for generøse fedtstof mængder, og hendes ide om hvad god mad er ligner meget min.

Så bliv ikke afskrækket af billedet, det ligner mest af alt en tomatsuppe med fyld, men det er virkelig en lækker og mættende ret. 

Pollo Alla Cacciatora til 2 personer


Ingredienser:

2 tsk. olie
1 fed hvidløg, finthakket
2 skiver lufttørret skinke i tern
4 forårsløg i skiver
1 tsk. finthakket rosmarin
250 g. kylling i tern
1 tsk. salt
1 dl. hvidvin
200 g. tomatpassata
1 laurbærblad
1/4 tsk. sukker
1 karton cannellini-bønner (hvide bønner), skyllede

Fremgangsmåde:

1. Svits hvidløg i olien i en gryde, tilsæt skinke og rosmarin og svits et par minutter.

2. Tilsæt kylling og salt og steg kort.

3. Tilsæt vin, bring i kog, tilsæt passata, laurbærblad og sukker og lad retten simre under låg 20 min.

4. Tilsæt bønner, varm igennem og server i skåle eller dybe tallerkener og spis med en ske. 



Hvidløg, skinke og forårsløg svitses

Hvidvin tilsættes og bringes i kog

Retten simrer




Ingen kommentarer:

Send en kommentar