fredag den 16. november 2012

Jambalaya



Det her er en af mine absolutte favoritter fra spanien, men som så meget andet middelhavsmad, er det ikke særlig fotogent. Kød og grønsager blandet godt sammen i tomatsauce smager fantastisk men kan ikke fotograferes æstetisk - i hvert fald ikke af mig ;) Så bær over med billedet og giv de lækre smagsoplevelser et forsøg alligevel ;)

Jambalaya er i bund og grund kylling, chorizo, ris og grønt i en aromatisk tomatsauce, der er krydret noget anderledes end vi er vant til. Krydderierne kan synes mærkværdige, men de er et vigtigt element i smagsoplevelsen, og de bør derfor ikke skiftes ud. De smager ikke kraftigt igennem retten, da chorizo'en dominerer en del, så de bliver en integreret del af smagen fremfor en dominerende smag.

Jambalaya til 2-3 personer


Ingredienser:

200 g. kyllingestrimler
2 peberfrugter, gerne flere farver
100 g. ris, paraboiled
100 g. chorizo
2 tsk. olie
1 rødløg i både
2 fed hvidløg, finthakkede
1½ tsk. røget paprika
1 knsp. stødt nellike
400 g. tomatpassata
2 dl. hønsebouillon
friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

1. Kog risene.

2. Skær chorizo i mindre stykker og steg 1 min. Tag af panden.

3. Steg kyllingen ca. 5 min til den netop er gennemstegt og tag af panden.

4. Steg peberfrugt i tern og rødløg i olie ca. 5 min.

5. Tilsæt hvidløg, røget paprika og nellike og steg 1 minut.

6. Tilsæt afdryppede ris, chorizo, kylling, passata og bouillon, bring i kog og lad det simre 10 min til det meste af væsken er absorberet. 

7. Smag til med peber og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar