fredag den 30. november 2012

Sønderjyske Fedtkager


Endnu en kageopskrift, men det er jo også højsæson for kage :) Dette er min sønderjyske mors opskrift på sønderjyske fedtkager. Opskriften har nogle lidt sjove mål, og det er der selvfølgelig en lidt sjov historie om ;) Oprindelig havde opskriften nogle mere "runde" mål, men på et tidspunkt opdagede min mormor, at hendes vægt vejede forkert, og da de så prøvede at bage kagerne med en vægt der vejede rigtigt, blev kagerne langt fra lige så gode. De fandt derfor frem til, at disse mål giver de bedste kager :)

Fedtkager kan  smage på mange måder, og ikke alle er lige vilde med alle salgs, men disse falder altid i god jord, selv hos den skeptiske fedtkage-smager. Det kan være lidt tricky at bage kagerne, og den ovn jeg pt har er faktisk ikke super godt til det. Kagerne må gerne være mere rundede end mine er. Så prøv dig frem med grader og tid.

Kendetegnet ved fedtkager er, at de er bagt på svinefedt. Så nej, de er på ingen måde sunde ;) Det kan lyde lidt ulækkert, hvis man aldrig har smagt fedtkager, men de smager på ingen måde af kød eller animalske, så lad dig ikke afskrække. Du kan købe svinefedt i alle større supermarkeder (Føtex, Kvickly osv.), det står sammen med margarinen og koster omkring 18 kr. for en pakke.

Sønderjyske Fedtkager, ca. 130 stk.

Ingredienser:


550 g. mel
550 g. sukker
435 g. svinefedt
1 æg
3 spsk. kakao
1 spsk. vanillesukker
1 tsk. hjortetaksalt

Fremgangsmåde:

1. Ælt det hele sammen til en glat småkagedej og sæt den på køl natten over. Den kan sagtens stå to døgn i køleskab, hvis det passer dig bedre.

2. Tril dejen til kugler på størrelse med små valnødder.

3. Læg kuglerne med nogen mellemrum på bagepapir på en bageplade og bag 10-15 min mit i ovnen ved 170 grader. Kagerne skal ikke blive mørke.

4. Lad kagerne køle helt af på bagepapir på køkkenbordet før de lægges i en kagedåse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar