fredag den 7. december 2012

Brændte Mandler




En af de allernemmeste værtindegaver jeg kender til er brændte mandler. Og hvem kan ikke lide dem? For et par dage siden skulle min mor komme på besøg til noget juleshopping, og jeg tænkte, at det kunne være hyggeligt, hvis der var en lille gave. Så jeg lavede en gang brændte mandler. Det tager 10 minutter plus køletid, og det koster ikke alverden. Det er ren win win ;)


Brændte mandler, ca. 400 g.


Ingredienser:

250 g. mandler
250 g. sukker
1 dl. vand

Fremgangsmåde:

1. Put ingredienserne i en gryde og bring i kog ved høj varme. Kog til det begynder at tykne.

2. Du kan skrue en smule ned men pas på det ikke bliver for køligt.

3. På et tidspunkt krystalliserer sukkeret og bliver vidt. Det er nu vigtigt at du rører hele tiden.

4. Nu skal sukkeret smelte, og det tager lidt tid. Forsæt med at røre nok til at det ikke brænder. Det betyder ikke noget at sukkeret sætter sig i bunden af gryden, det ryger af med varmt vand. Fortsæt med at smelte til mandlerne er dækket af et brunt lag karamel. Det er lidt en ballance, hvor længe du skal smelte, og du må prøve dig lidt frem. Jeg er selv ved at perfektionere det. Hvis man smelter for meget bliver det til en ret hård karamel, og hvis man smelter for lidt bliver de ikke helt brune. Så stop med at smelte når du synes de ser fine ud.

5. Hæld mandlerne ud på bagepapir og lad dem køle 5 min.

6. Skild mandlerne med gafler eller fingrene, hvis du kan.

7. Lad dem  køle helt og opbevar dem lufttæt.

ProPoints: 78 points for hele portionen





Ingen kommentarer:

Send en kommentar