mandag den 17. december 2012

Hjemmelavet Rødkål



I lørdags skulle jeg til julefrokost, hvor maden var et sammenskudsgilde, og jeg skulle have flæskesteg og rødkål med. Jeg ville selv lave rødkålen, da jeg synes det smager uendeligt mange gange bedre end det, man får på glas. Denne opskrift er ganske simpel, men smager fantastisk, og den er uden en masse hurlumhej. Bare ren hjemmelavet rødkål. Opskriften stammer fra Ama.



Hjemmelavet Rødkål til 6-8 personers hovedret

Ingredienser:

1 lille rødkål
25 g. oliemargarine
1 dl. hvid eddike
2 dl. ribsgele
1 tsk. salt
½ dl. sukker

Fremgangsmåde:

1. Snit rødkålet enten i hånden eller på et mandolinjern.

2. Svits rødkålen i en stor gryde eller wok til kålen "falder sammen". Ca. 10 min. 

3. Tilsæt eddike og kog kraftigt et par minutter.

4. Tilsæt ribsgele og salt, læg låg på gryden og kog 1 time ved svag varme. 

5. Tilsæt sukker, kog et par minutter og smag til med salt og sukker. 

6. Server eller gem til senere. Kan opbevares på køl eller fryses og opvarmes når den skal bruges. 

ProPoints: 23 points for hele portionen








Ingen kommentarer:

Send en kommentar