onsdag den 5. december 2012

Kanelsmåkager og Billeder fra Afghanistan




Dette er endnu en opskrift på småkager, der røg afsted til Afghanistan. Jeg har ofte overvejet, om kanel indeholder et eller andet stærkt vanedannende stof. I hvert fald er det kendetegnende for mig, at når småkager indeholder kanel, så kan jeg ikke bare spise 1...eller 2....eller 20 ;) Men men, bagte en stor portion, og der kom en masse til Afghanistan alligevel. Og jeg håber, at de bragte glæde dernede ;)

Normalt ville jeg dekorere kager som disse med farvet glasur og sjov krymmel, men da transporten til Afghanistan kunne tage op til en måned, var risikoen for bløde og smattede kager for stor, og jeg valgte at lade det være ved kanelkager i julede former :)

Opskriften er fra Dr. Oetker, men indeholder ikke halvfabrikata af nogen art. Det vigtige i en småkage som denne er at bruge rigtigt smør, gerne økologisk, hvilket jeg dog ikke selv gør på grund af prisen.


Kanelsmåkager

Ingredienser:

150 g. smør
½ dl. olie
150 g. farin
100 g. flormelis
2 spsk. sirup
2 æggeblommer
2 spsk. vand
375 g. mel
½ tsk. natron
2 spsk. kanel

Fremgangsmåde:

1. Pisk smør, olie, farin, flormelis og sirup godt sammen med en el-pisker. 

2. Pisk æggeblommerne og vand i.

3. Pisk mel, natron og kanel i og ælt dejen jævn. Den skal ikke æltes ret længe.

4. Læg dejen på køl mindst 1 time. 

5. Rul dejen ud og udstik kager med et glas eller udstiksforme. Kagerne lægges på bagepapir på bageplader.

6. Bag kagerne 8-10 min ved 200 grader. Det kan variere meget fra ovn til ovn. Kagerne skal være brunede uden at blive for mørke. De skal blive sprøde på 5 min efter bagning.

7. Kagerne køler helt af på bagepapir på køkkenbordet og pakkes i kagedåser. 

ProPoints: 112 points for hele portionen





Den glade modtager :)

Alle godterne pakket ud i soldaternes stue

Der hygges :D



Ingen kommentarer:

Send en kommentar