fredag den 21. december 2012

Nøddebrød




I denne juletid synes jeg det kunne være hyggeligt med et brød, der også bar lidt præg af julen, uden at det nødvendigvis betød, at det skulle fyldes med kanel, nelliker og sukat. Derfor bagte jeg et helt simpelt groft brød med hasselnødder i. De fleste kender smagen af valnøddebrød, og det er virkelig lækkert, men hasselnødderne giver en helt anden smag, og det er virkelig lækkert.

Jeg har for nylig købt to temmeligt små-slip let brødforme, og det er et helt fantastisk køb, når man, som jeg, bor alene eller bare er to. Man får nogle små brød, der ikke når at blive tørre inden de er spist. Jeg købte mine i Søstrene Greenes til 17 kr. stykket, så hold øje med dem der :) De er super fine.


Nøddebrød, 1 stort eller 2 små


Ingredienser:

½ pakke gær
4 dl. mælk
200 g. grahamsmel
1½ tsk. salt
25 g. oliemargarine
400 g. mel
100 g. hasselnødder

Fremgangsmåde:

1. Smulr gæren i en skål og rør den ud i mælken

2. Tilsæt grahamsmel, salt, oliemargarine og hakkede hasselnødder og rør godt.

3. Tilsæt melet lidt efter lidt og ælt dejen grundigt. 

4. Hæver lunt og tildækket 1 time. 

5. Smør en stor eller to små brødforme, ælt dejen igennem og læg den deri.

6. Hæver lunt og tildækket 30-45 min. 

7. Bager ca. 25-45 min ved 175 grader, alt efter størrelse. 

8. Køler af på en bagerist. 

ProPoints: 89 points for hele portionen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar