søndag den 2. december 2012

Pebernødder a la Dr. Oetker




Normalt gør jeg ikke meget i halvfabrikata, krydderblandinger osv., men dette er en af de få undtagelser. Når jeg bager pebernødder, så plejer jeg at købe et brev Dr. Oetker Pebernødkrydderi, og jeg laver pebernødderne, som der står på pakken. Og hvorfor gør jeg det? Fordi de smager freaking godt :D De smager som pebernødder fra barndommen. Og i al retfærdighed kan jeg jo argumentere, at blandingen i bund og grund består af natron og krydderier, og ikke meget andet. Ingredienserne, der gør pebernødderne lækre og hjemmebagte, tilsætter jeg jo. Jeg bruger f.eks. altid rigtig smør.

Denne omgang pebernødder er en del af pakken, der blev sendt til Afghanistan, som jeg skrev om den anden dag, og jeg håber at soldaterne dernede synes lige så godt om dem, som jeg gør :)

Opskriften er den samme som bag på Pebernød Krydderi'et men I får den alligevel. Jeg var i øvrigt helt vild med dåsen, som jeg fandt i Tiger. De har den i tre størrelser, og den er bare helt igennem julet. Så endte med at købe et mindre arsenal i flere størrelser ;)

Pebernødder a la Dr. Oetker

Ingredienser:

220 g. mel
1 brev Dr. Oekter Pebernød Krydderi
125 g. sukker
125 g. smør
1 æg

Fremgangsmåde:

1. Bland mel, krydderi og sukker i en skål.

2. Smuldr smøret i melt til det ligner rasp, tilsæt ægget og saml dejen. Den skal ikke æltes for meget.

3. Del dejen i 4 stykker, rul hvert stykke ud til en lang pølse og skær i små stykker. De hæver en smule i ovnen, så de skal ikke være alt for store. Hvis du synes, kan du trille stykkerne til kugler, men de bliver også fine, selv om du bager dem som de er.

4. Bag pebernødderne 8-10 min ved 200 grader. Dette kan variere meget fra ovn til ovn.

5. Køler på bagepapir på køkkenbordet og pakkes i en kagedåse, når de er helt kolde.

ProPoints: 62 points for hele portionen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar