onsdag den 9. januar 2013

Æble Cheesecake


Jeg er begyndt på nyt job i mandags, og som lærer er der temmelig meget ekstra forberedelse, når man lige starter. Derfor består denne uge primært af indlæg skrevet for 1-2 uger siden. 

I forbindelse med min fødselsdag havde jeg familie på besøg til kaffe og kage, og da jeg ikke er den store lagkagespiser, havde jeg besluttet at finde et alternativ, og det endte med denne Æble Cheesecake fra Amo. Det er en bagt cheesecake, så det er ikke nødvendigt at investere i pastauriserede æg, og æblemosen gav den noget fede cheesecake et dejligt frisk pust. Kagen viste sig ikke særlig fotovillig, men smagen er det altså værd alligevel ;)

Flødeost: Af en eller anden grund er flødeost temmelig bekosteligt i de store supermarkeder, der ofte kun fører Arla, Philadelphia og nogle økologiske varianter. Men det er der råd for. Både Lidl og Aldi har flødeost til under 10 kr. og den smager præcis som de kendte mærker. 

Æble Cheesecake, 18 stykker


Ingredienser:

Dej:
250 g. mel
125 g. farin
100 g. smuttede, finthakkede mandler
200 g. koldt smør

Fyld:
500 g. flødeost
125 g. sukker
2 æg

Topping:
3 dl. æblemos (jeg brugte færdigkøbt)
25 g. ristede mandelflager

Fremgangsmåde:

1. Skær smørret i tern og smuldr det med mel, farin og finthakkede mandler til det ligner rasp.

2. Tag 2 dl. af dejen fra og pres resten ned i en smurt bradepande ca. 20x35 cm. 

3. Bag ca. 12 min ved 175 grader mit i ovnen. 

4. Pisk flødeost, sukker og æg glat og hæld det over den varme bund. 

5. Bag ca. 15 min.

6. Smør æblemos ud over kagen. Bland resten af dejen med mandelflager og drys det øverst. 

7. Bag 15 min. 

8. Lad kagen køle lidt af og stil den så i køleskabet i mindst 3 timer. 

ProPoints: 8,5 point pr. stykke


Ingen kommentarer:

Send en kommentar