søndag den 13. januar 2013

Jordskokkesuppe med Persilleolie og Spicy Græskarkerner


I forbindelse med min fødselsdag besluttede jeg at lave min første jordskokkesuppe til forret. Alle taler jo om denne fantastiske suppe, og jeg var nødt til at smage, hvad det hele handlede om. Og jeg må indrømme at jeg er solgt. Det er jo en helt fantastisk suppe. Denne variation stammer fra magasinet Spis Bedre, og jeg lavede den slavisk efter opskriften. 

Husk desuden at Aldi netop nu sælger diverse asiatiske madvarer til spotpriser. (Se her)

Jordskokkesuppe med Persilledrys og Spicy Græskarkerner til 8 personer som forret


Ingredienser:

Suppe:
½ kg. jordskokker
1 løg
1 spsk. friske timianblade
15 g. smør
1 liter hønsebouillon
2 persillekviste
2 dl. creme fraiche 38 % (mindre fedt vil skilde)
1 tsk. salt
friskkværnet peber

Græskarkerner:
50 g. græskarkerner
½ tsk. salt
1/4 tsk. stødt chili
friskkværnet peber

Persilleolie:
1 lille potte persille
½ dl. olivenolie

Fremgangsmåde:

1. Skræl jordskokkerne og skær dem i mindre stykker.

2. Sauter em i smeltet smør med finthakket løg og timian indtil løgene er klare. 

3. Tilsæt bouillon og persillekviste og kog 20 min under låg.

4. Rist græskarkerner på en pande med salt, chili og peber til de popper. Pas på de ikke brænder på. 

5. Blend persilleblade og olie sammen. 

6. Kasser persillekvistene fra suppen og blend den med creme fraiche. Smag til med salt og peber. 

7. Varm suppen igennem uden at koge den og server i varme tallerkener med dryp af persilleolie og drys af græskarkerner.

ProPoints: 5 point pr. portion

Ingen kommentarer:

Send en kommentar