fredag den 18. januar 2013

Kartoffelæggekage med Bacon og Basilikum


Uanset hvor meget jeg holder af æggekage, så må jeg nok tilstå, at det ikke er en særlig fotogen ret. I hvert fald ikke når jeg vælger at fotografere den på tallerkenen. Men men, der er en grund til at jeg er så stor fan. Det smager godt, og det kan varieres i det uendelige! 

Bacon: Bacon er som udgangspunkt ikke nogen synderlig sund ingrediens. Men man kan hjælpe den lidt på vej, ved at stege den "rigtigt". Når jeg spiser bacon, så steger jeg det altid på panden til det er godt sprødt og så meget som muligt af fedtet er smeltet væk. Derefter lægger jeg det på køkkenrulle på en tallerken, lægger et stykke køkkenrulle henover det og trykker lidt ned. Det fedt der måtte hænge fast på bacon'en bliver så suget ud i køkkenrullen. Og man står tilbage med sprød og salt bacon, der på ingen måde smager sundt ;) Det er det heller ikke, men i mindre mængder kan det sagtens gå an. 

Kartoffelæggekage med Bacon og Basilikum til 2 personer


Ingredienser:

150 g. bacon i skiver
300 g. kogte kartofler (så faste som muligt)
1 hakket løg
2 tsk. olie
4 æg
2 spsk. hakket basilikum
25 g. revet parmesanost
salt 
friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

1. Klip baconskiverne over i 3 stykker før du skiller dem fra hinanden. Steg dem som beskrevet ovenfor. 

2. Steg løg i olie til de er blanke. 

3. Pisk æggene sammen og krydr med salt og peber.

4. Fordel kartoflerne i et ildfast fad og drys bacon, løg, basilikum og parmesanost over. Hæld æggeblandingen over og sørg for, at den kommer godt ned mellem fyldet.

5. Bag æggekagen ca. 15 min ved 200 grader og server med en god salat.

ProPoints: 13 point pr. portion

Ingen kommentarer:

Send en kommentar