søndag den 13. januar 2013

Ny Æblesort Kanzi Lanceres i Danmark

Dette er et sponsoreret indlæg


For et par dage siden modtog jeg en gaveæske med den helt nye æblesort Kanzi. Da æblet er et udpræget spiseæble, og jeg i øvrigt ikke er særlig vild med varme æbler, har jeg valgt kun at smage det råt.



Kanzi æblet er en krydsning mellem det saftige Gala æble, og Braeburn æblet, som er sødt og kraftfuldt. Derudover dyrkes det i tempeterede områder over hele Europa, hvilket er med til at æblet ikke får blodsukkeret til at stige i samme grad som mange andre æblesorter. Æblet anbefales derfor til diabetikere.


Jeg modtog to æbler til prøvesmagning, og det første spiste jeg, som jeg oftest spiser æbler: Helt og uden at tilsætte noget som helst. 

Kanzi er fast i købet, sprødt og med en kraftig skræl. Skrællen er måske lige til den kraftige side efter min smag, men den smager godt og er ikke bitter. Æblekødet er frisk og sprødt uden at være hårdt eller melet - altså helt perfekt. Smagen er dejligt sød men med et syrligt præg, som man først lægger mærke til, når man tænker over det. Syrligheden lægger sig på siden af tungen mens sødmen smages i hele munden. Normalt spiser jeg Gala og Delicious æbler, og dette æbler falder i samme kategori som de to, hvad angår smag og konsistens. 






Det andet æble brugte jeg i en råkostsalat. Jeg rev æblet og blandede det med revet gulerod og lidt citronsaft. Meget enkelt men fuld af smag. Smagsmæssigt var æblet perfekt i kombination med guleroden og citronen, da de to fremhævede det søde og det syrlige i æblet. Det var dog svært at rive skrællen på mit rivejern, så det må nok anbefales at skrælle æblet fremfor at rive skrællen med. 

Æblet lanceres i en lang række danske supermarkereder, så som minimum burde det være til salg i Kvickly, Føtex, Bilka og lignende større supermarkeder. Jeg vil klart anbefale æblet til jer der holder af et godt spiseæble, for det er virkelig noget helt særligt!





Mere information kan findes her:

Facebook: https://www.facebook.com/KanziApple.Danmark

Web: http://www.kanziapple.com/#DA







3 kommentarer:

  1. jeg kan kun give dig ret. Det er et dejligt æble. Jeg har kun fundet det i Netto og ikke i en særlig lang periode, så jeg vil gerne høre, om det fås andre steder. MVH Jette

    SvarSlet
  2. Hel enig. Ream1000 har det også tit i vinterhalvåret

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke været godt til at spise æbler før. Men lige siden jeg prøvede Kanzi æblet, kan jeg ligefrem crave dem. Det var før hen Rema 1000 jeg købte dem i. Men nu syntes jeg aldrig rigtigt de er til at finde. Kunne jeg dog bare købe mig et træ og plante i min egen have… mums. 🙏🏼🤤 kh. Monique

    SvarSlet