lørdag den 5. januar 2013

Sydindisk Chicken Curry


Som jeg tidligere har skrevet, så ELSKER jeg indisk mad, og jeg elsker at eksperimentere med at lave det selv, da jeg synes det er en sjov udfordring at kunne få de mange smagsindtryk til at spille sammen i en god smagsoplevelse. Også derfor går jeg konsekvent efter opskrifter, hvor curry'en består af en række krydderier og ikke et færdigt blandingskrydderi.

Denne curry er fra "The Hairy Bikers" og den er noget utraditionel i sammenligning med, hvad jeg tidligere har forsøgt mig med indenfor det indiske køkken. For det første pga. de birkes og den kokosmel der udgør en del af saucen, og for det andet fordi "saucen" i bund og grund nærmere er vand med fyld. Men uanset, så var retten absolut velsmagende og dejligt aromatisk. Den er desuden godt spicy og man bør ikke servere den for børn og andre der er uvante med det indiske køkken.


Sydindisk Chicken Curry til 3 personer


Ingredienser:

2½ cm. ingefær
3 fed hvidløg
1 spsk. olie
1 fintsnittet løg
1 grøn chili, finthakket
300 g. kyllingebryst i tern
1 tsk. stødt chili
1/4 tsk. gurkemeje
1 håndfuld grofthakket frisk koriander
1½ tsk. salt

2½ cm. kanel
2 kardemommekapsler
2 nelliker
1 spsk. hvide birkes
2 spsk. korianderfrø
2 spsk. kokosmel

Fremgangsmåde:

1. Findel kanel, frøene i kardemommekapslerne, nelliker, birkes, korianderfrø og kokosmel i en lille blender eller en morter. 

2. Blend ingefær og hvidløg til en pasta. 

3. Varm olien i en gryde og steg løg og chili til det er blevet blødt.

4. Tilsæt de mortede krydderier og chili-hvidløgspastaen og steg 2-3 min. 

5. Tilsæt kylling, chili, gurkemeje og salt, læg låg på gryden og kog 5 min. 

6. Tilsæt 120 ml. vand og kog til kyllingen er færdig. 

7. Rør koriander i retten og server med basmatiris. 

ProPoints: 4 point pr. portion



Ingen kommentarer:

Send en kommentar