søndag den 5. maj 2013

Citrontærte med Flødeskum og Kanelkiks



Jeg lavede den her fantastiske tærte fra det nyeste nummer af Magasinet Mad som dessert til et hold gæster. Den faldt absolut i god jord. Den minder mest af alt om en cheesecake med kanelbund og flødeskum, men er uden flødeost. Citroncremen er noget syrlig, og opvejes rigtig fint af flødeskummet. En rigtig lækkerbisken, der er let at lave. Bunden er lavet af bastognekiks, men jeg brugte Føtex' Budget variant og det fungerede uden problemer. 

Citrontærte med Flødeskum og Kanelkiks til 6 personer


Ingredienser:

Bund:
250 g. kanelkiks/bastogne
100 g. smør

Fyld:
1 ds. kondenseret mælk
4 pastauriserede æggeblommer
2 citroner

1/4 liter piskefløde

Fremgangsmåde:

1. Tag to kanelkiks fra og knus resten i en blender eller i en plastpose med f.eks. en kagerulle.

2. Smelt smørret og rør det i de knuste kiks. Pres det sammen i bunden af en smurt springform og glat overfladen med en ske. 

3. Bag 10-15 min ved 170 grader. Lad den køle helt af.

4. Rør kondenseret mælk og æggeblommer sammen med et piskeris. Tilsæt revet citronskal og citronsaft fra de to citroner og rør til det tykner af sig selv.

5. Fordel cremen over bunden og bag nederst i ovnen 18-20 min ved 150 grader. Køl af og sæt i køleskab i mindst 2 timer.

6. Pisk fløden til skum og fordel over tærten. Knus de sidste to kanelkiks og drys dem over flødeskummet. Skær i 6 stykker og server.

ProPoints: 20 points per stykke

3 kommentarer:

  1. Uha - sådan en citronelsker som jeg kan slet ikke stå for den slags :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne heller ikke stå for den da jeg første gang så opskriften. Citron er bare godt :)

      Slet
  2. Prøv at lave det dobbelt af citroncremen, det gør at der er til flere og at man får en mere citronsmag

    SvarSlet