torsdag den 13. juni 2013

Boller i Karry med Ærter og Persille

Ugens tema: Gryderetter med fløde




Man tænker måske ikke rigtig på boller i karry som en gryderet, men det er det ikke desto mindre. Jeg laver af og til min egen version med helt simple boller af frikadellefars, karrysauce lavet på mælk og ris. Denne version, som stammer fra februars nummer af Magasinet Mad! er lidt mere speciel - der er tilsat ærter og persille til saucen, og den indeholder naturligvis fløde i stedet for mælk, hvilket giver den en mere cremet konsistens. Jeg putter temmelig meget karry i, men man kan sagtens skære lidt ned, hvis man ønsker en mindre krydret version. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.

Boller i Karry med Ærter og Persille til 2 personer


Ingredienser

Kødboller:
200 g. hakket svinekød 5 %
½ løg
2 spsk. mel
½ dl. mælk
salt og peber
3/4 dl. hønsebouillon

Sauce:
1 spsk. oliemargarine
½ løg
2 tsk. karry
1 spsk. mel
1 dl. madlavningsfløde 4 %
100 g. ærter
salt og peber
½ dl. hakket persille

Fremgangsmåde:

1. Rør kødet med hakket løg, mel, mælk, salt og peber. 

2. Bring hønsebouillon i kog, form kødet til boller med en ske og lad dem koge i bouillon til de kommer op til overfladen. Tag dem op.

3. Lad bouillonen koge 10 min ved høj varme og hæld den igennem en si. Gem den.

4. Varm oliemargarinen med karry og svits hakket løg heri nogle minutter.

5. Tilsæt ½ dl. bouillon og mel og rør godt. Spæd op lidt ad gangen med 2 dl. bouillon mere.

6. Tilsæt fløde og kog godt igennem.

7. Læg kødboller og ærter i gryden, læg låg på og varm godt igennem. 

8. Smag til med salt og peber og rør persille i. Server med ris. 






1 kommentar:

  1. Hos os er det også blevet en favorit ;-) dejlig måde at forny en lækker ret på

    SvarSlet