tirsdag den 11. juni 2013

Laksegryde med Majs

Ugens tema: Gryderetter med fløde





Jeg fandt denne ret i en splinterny kogebog fra BBC Good Food. Mest af alt minder den om en Chowder (en gryderet der typisk indeholder fisk, melede kartofler, grønsager og mælkesauce), som jeg egentlig ikke synes er en synderligt interessant ret, men jeg satte mig for at gøre den lækker, og jeg synes at det lykkes. For det første skiftede jeg mælken ud med madlavningsfløde, hvilket gav en langt lækrere smag. Og derudover skiftede jeg de melede kartofler, som det er meningen skal jævne mælken, ud med nye kartofler. Det gav en helt anden friskhed. Jeg beholde porrerne, men de kan også sagtens erstattes med f.eks. grønne asparges. Kun fantasien sætter grænser. Retten har en smule styrke fra Tabasco, og den styrer man selv, så det er helt op til en selv om det er en mild ret eller en med lidt mere ild i. 

Laksegryde med Majs til 2 personer


Ingredienser:

350 g. små nye kartofler
3 dl. grønsagsbouillon
1 porre
100 g. majs
150 dl. madlavningsfløde 4 %
tabasco
hakket persille
salt og peber
250 g. laksefilet

Fremgangsmåde:

1. Vask kartoflerne og skær dem i halve eller kvarte alt efter størrelse. Læg dem i en gryde og hæld bouillon ved. Bring i kog og kog 8 min. 

2. Skær porren igennem på langs og skær i skiver. Læg ved kartoflerne og kog endnu 8 min. 

3. Tilsæt majs og kog kort til majsene er gennemvarme.

4. Tilsæt fløde, tabasco, salt og peber og tilsæt laks i store bidder. Kog 3-4 min til laksen netop er færdig og server. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar