tirsdag den 16. juli 2013

Quinoasalat med Asparges, Jordbær, Edamame og Feta

Ugens tema: Jordbær til aftensmad





Jeg fandt denne enormt lækre opskrift hos de søde piger på Plat de jour. Du kan se deres indlæg her. Jeg har ændret lidt i nogle af mængderne, og jeg skriver opskriften som jeg lavede den. 

Jeg lavede salaten i forbindelse med en lang dag med skolehjemsamtaler, så den kom i en bøtte og med på job. Det fungerede super godt, og jordbærerne blev ikke bløde eller trælse. Salaten har en virkelig god kombination af skarpe forårsløg, salt feta, søde/syrlige jordbær og let bitre mandler. Den var virkelig lækker og sommerlig.

Jeg spiste salaten til aftensmad, men den kan også både være en frokost eller et tilbehør. Det er helt op til den enkelte :)

Quinoasalat med Asparges, Jordbær, Edamame og Feta til 2 personers aftensmad


Ingredienser:

Salat:
120 g. quinoa
250 g. jordbær
350 g. asparges
6 forårsløg
½ dl. mandler
3/4 bdt. mynte
100 g. feta 5 %
100 g. bælgede edamamebønner

Dressing:
1 spsk. olivenolie
1 tsk. akaciehonning
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skyld quinoaen grundigt i koldt vand og kog den derefter ca. 15 min. Se på pakken. Skyld den i koldt vand til den er afkølet og lad den dryppe af. 

2. Skær jordbær i skiver, asparges i 2 cm. snitter og forårsløg i skiver. Hak mandler og mynte groft.

3. Bland quinoa, jordbær, asparges, forårsløg, mandler, mynte, feta og edamamebønner i en stor skål.

4. Rør olie og honning sammen og krydr med salt og peber. Vend forsigtigt dressingen i salaten og server.


2 kommentarer:

  1. Mangler du ikke lime til dressingen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten

      Jeg valgte at lave retten uden lime.

      Hilsen,
      Tina

      Slet