lørdag den 10. august 2013

Produkttest: Hampfrø

Dette er et sponsoreret indlæg.





I starten af sommeren blev jeg kontaktet af firmaet hempseedoil.eu, der gerne ville have mig til at prøve et af deres hampfrøprodukter. Jeg anede ikke at der fandtes noget, der hed hampfrø, og måtte lige undersøge om de havde samme virkning som bladene før jeg takkede ja. Det sagt, så synes jeg det var enormt spændende at prøve en fødevare, som jeg ikke anede eksisterede. 

På firmaets hjemmeside www.hempseedoil.eu kan man læse en masse om hampfrø. De er stopfulde af kostfibre, vitaminer og mineraler. Firmaet kalder dem en superfood, da de tilmed indeholder en meget høj mængde omega- 3 og -6 i et ideelt 3:1 forhold. Du kan læse mere om næringsindholdet her og her. Der findes en række produkter baseret på hampfrø og du kan læse om dem her

Jeg kunne vælge mellem hampfrø olie og forskellige varianter af hampfrø, og jeg valgte de ristede hampfrø, da de umiddelbart forekom mig nemmest at prøve på forskellige måder. 



Frøene er lidt større end sesamfrø og lækkert sprøde. De smager ikke karakteristisk som sesamfrø, så den primære grund til at drysse dem på mad vil være, at de giver et godt knas. Jeg prøvede dem som drys på salat og i groft brød. På salaten gav de som sagt et fint knas. Det vil dog være en god ide at give dem et drys salt for at fremhæve smagen. 


Jeg forsøgte mig også med frøene i nogle grove boller, og det er her de virkelig kommer til sin ret. I bageprocessen sker der det at kornene sprænger og får en rødlig farve, hvilket ser super flot ud i brødet. Samtidig giver de en mild knasende fornemmelse i brødet, hvilket også fungerer super godt. Det er helt klart ikke sidste gang jeg har brugt frøene i denne sammenhæng. 


Hvis du vil læse en test af hampfrøolien, så ligger der en på bloggen Dalsgaard i Skivholme. Du finder testen her

Der er ikke webshop på www.hempseedoil.eu og det er ikke lykkes mig at google mig frem til en dansk forhandler. Men hvis man kontakter firmaet her, så er jeg sikker på at de enten kan sælge eller oplyse en forhandler. 

Det har været en spændende produkttest - som sagt fordi det er en helt ny fødevare for mig, og det er helt sikkert ikke sidste gang at denne superfood indgår i min madplan. 









1 kommentar: