søndag den 18. august 2013

Steak med Stegte Løg og Krydret Couscous

Ugens tema: Couscous





Det er aldrig for meget hverdag til en steak. Basta! Jeg elsker en god oksesteak, og når supermarkederne af og til sælger en rimelig tykstegsfilet til 10-15 kr., så køber jeg et godt lager. Ikke fordi jeg spiser steak med kartofler og whiskeysauce hver uge, men fordi jeg elsker det i alle afskygninger. Asiatiske salater, med anderledes tilbehør, i supper og gryderetter og meget mere. 

Jeg fandt denne opskrift i Magasinet Mad!, og faldt straks for kombinationen af noget meget dansk (de stegte løg) og den mellemøstkrydrede couscous. En virkelig interessant og meget lækker kombination. 


Steak med Stegte Løg og Krydret Couscous til 2 personer


Ingredienser:

2 steaks
salt og peber
2 tsk. oliemargarine

Løg:
2 fed hvidløg
2 løg
1 spsk. olie

Couscous:
100 g. couscous
1½ dl. kogende vand
2 tsk. olivenolie
1 tsk. stødt koriander
50 g. babyspinat
½ bdt. koriander
skal af ½ citron
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Hæld kogende vand over couscous, dæk med en tallerken og lad det trække fem min. Rør olien i.

2. Skær løg i både og hvidløg i tynde skiver og steg i olie ca. 20 min ved lav varme til løgene er bløde.

3. Opvarm en wok og hæld couscous, koriander, hakket spinat, hakket koriander, citronskal, salt og peber i. Varm godt i gennem.

4. Krydr steaks med salt og peber og steg 1-2 min på hver side i oliemargarine.

5. Anret steaks med løg ovenpå og couscous som tilbehør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar