fredag den 13. september 2013

Macaroons med Chokoladeganache




Min mor havde aldrig smagt macaroons. DET var da overhovedet ikke acceptabelt, så jeg valgte at gøre noget ved det. Jeg fandt denne version i et nummer af Magasinet Mad! Jeg købte færdig mandelmel, men det er en bekostelig affære, og man kan sagtens lave det selv ved at blende smuttede mandler. Blend kort, si, blend, si osv. Hvis man blender for intensivt kan massen blive fedtet fordi olien udledes af mandlerne. 

Der er mange ting, der kan gå galt, når man bager macaroons, men denne opskrift var faktisk rigtig meget lige ud af landevejen. Eneste gode råd er: Bag nogle enkelte macaroons på en plade først. Det kan svinge MEGET hvor varm ovnen skal være og hvor længe de skal bage, så ved at teste det først ødelægger du ikke hele portionen. Min første portion var kulsorte i bunden efter få min. Jeg havde min ovn helt nede på ca. 140 grader før det gik. 

Macaroons er færdige når bunden slipper bagepapiret.

Macaroons med Chokoladeganache, ca. 24 stk.


Ingredienser:

Makronbunde:
190 g. flormelis
100 g. mandelmel
1½ spsk. kakao
3 æggehvider
2 spsk. sukker

Ganache:
100 g. mørk chokolade
1 dl. piskefløde

Fremgangsmåde:

1. Bland flormelis, mandelmel og kakao i en skål så der ikke er klumper i.

2. Pisk æggehviderne stive. Pisk sukkeret i til en tyk marengs.

3. Vend sukker-melblandingen i æggene med en dejskraber. Bliv ved med at vende til blandingen er glat og jævn, men ikke længere, da den kan falde sammen.

4. Hæld dejen i en sprøjtepose eller en plastpose med et lille hjørne klippet af og sprøjt ca. 48 toppe på bagepapir. De flyder lidt ud og skal være på størrelse med en femmer når de er færdige med at flyde. Prøv et par stykker før du går helt i krig.

5. Bank bagepladen hårdt ned i bordet nogle gange så alle luftbobler springer. Lad dem stå og tørre 1 time på køkkenbordet utildækket (så størkner de lidt og man undgår at overfladen krakelerer).

6. Bag makronerne ca. 12 min ved 175 grader. Se ovenfor. 

7. Varm fløden op næsten til kogepunktet og hæld den over den grofthakkede chokolade. Rør i det til ganachen er blank og glat. Dæk med film og sæt på køl 1-1½ time.

8. Når makronerne er helt kolde hældes ganachen i en sprøjtepose/plastikpose og sprøjtes ud på halvdelen af makronerne. De lægges sammen med den anden halvdel og opbevares på køl. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar