torsdag den 5. september 2013

Spanske Kødboller med Ærter




Fotogen er denne ret helt sikkert ikke. Det ligner mest af alt en bunke rødt med grønne prikker ;) Men men, det her er et rigtig interessant alternativ til den italienske (og danske) kødsauce. Saucen er baseret på tomat, peberfrugt og appelsin, der er næsten ingen fedtstof i, og det er en virkelig god måde at få sneget nogle usynlige grønsager i maden. Portionen på tallerkenen indeholder faktisk 400 gram grøntsager - kogt så meget til smadder at det fylder en hel del mindre.

Jeg spiste pasta til retten, men jeg tror faktisk at ris ville være en del mere autentisk. Det er dog op til smag og behag.

Spanske Kødboller med Ærter til 2 personer


Ingredienser:

Kødboller:
200 g.  hakket oksekød 5 %
½ løg, finthakket
25 g. rasp
½ æg
½ bdt. persille
salt og peber
2 tsk. olie

Sauce:
2 tsk. olie
5 fed hvidløg
1 løg
2 store røde peberfrugter
500 g. modne tomater
1 tynd strimmel appelsinskal uden hinde
salt og peber

1 stort løg i tynde skiver
100 g. ærter

Fremgangsmåde:

1. Varm olien til saucen i en gryde og steg hele fed hvidløg, hakket løg og peberfrugter i tern ca. 10 min under omrøring til peberfrugterne er møre.

2. Tilsæt tomater i tern, appelsinskal, salt og peber og kog uden låg 45 min ved middel varme. 

3. Rør kød med finthakket løg, rasp, æg, hakket persille, salt og peber. Form til små kødboller og brun dem på alle sider i olien. Tag dem af panden.

4. Steg det halve løg ca. 5 min til det er blødt. 

5. Blend saucen helt glat. Læg kødboller og låg i, bring i kog og kog under låg ca. 20 min. Tilsæt ærter og kog et par minutter til ærterne er varme. Server.



1 kommentar:

  1. Lækker opskrift. Det er skønt at prøve noget nyt engang imellem, og dejligt med masser af grøntsager.
    Jeg puttede også chili i saucen og flere krydderier i form af oregano og basilikum - Og det smagte rigtig godt - og stærkt.
    Mvh. Malene

    SvarSlet