søndag den 13. oktober 2013

Flødekartofler med Mandler og Rucola




For et stykke tid siden havde Kvickly nogle ret eksotiske stykker kød i tilbudsavisen, og i den forbindelse købte jeg to kamel-steaks. I weekenden skulle de serveres, og jeg overvejede flere typer tilbehør. Kameler hører ørkenen til, så jeg var ude i noget marokkansk, men havde ikke lyst til at lave couscous eller bulgur. Valget faldt i stedet på denne noget anderledes opskrift på flødekartofler og en marokkansk gulerodssalat, som også er at finde her på bloggen. 

Flødekartofler med Mandler og Rucola til 3 personer


Ingredienser:

600 g. kartofler
1 spsk. olie
1 rødløg
1 fed hvidløg
50 g. hakkede mandler
½ tsk. gurkemeje
100 g. rucola
2½ dl. madlavningsfløde 4 %
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skræl kartoflerne og skær dem i skiver. Kog dem 10 min i letsaltet vand. Lad dem dryppe godt af.

2. Hak løg og hvidløg og steg det i olie 3-4 min ved jævn varme. 

3. Tilsæt mandler, gurkemeje og kartoffelskiver og svits 2-3 min. under omrøring.

4. Rør rucola i og rør til den er faldet sammen. Smag til med salt og peber.

5. Hæld kartoffelblandingen i et ildfast fad ca. 25x25 cm. Hæld fløden over. 

6. Gratiner 20 min ved 200 grader og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar