torsdag den 17. oktober 2013

Urtefrikadeller med Perlebygsalat



I dag var en af de dage, hvor der ikke var en, men hele 3 ingredienser, som jeg troede jeg havde - og ikke havde alligevel. Denne ret kom derfor til at se noget anderledes ud end tiltænkt hehe. For det første havde jeg ikke taget hakket svinekød ud, som jeg troede - det var hakket kylling, og den agurk, der skulle i salaten, havde jeg ikke noget af. Til gengæld havde jeg ærter og avocado, og det fungerede fint. Frikadellerne blev super lækre med kyllingekød, og det kan man sagtens gøre, hvis man har lyst, men jeg skriver svinekødet ind, da jeg ville lave dem sådan en anden gang. Jeg brugte de krydderurter jeg lige havde i vindueskarmen, og de kan byttes ud med det du nu lige synes - eller du kan nøjes med persille, hvis du er mest til det.

Urtefrikadeller med Perlebygsalat til 2 personer


Ingredienser:

Frikadeller:
200 g. hakket svinekød 5 %
1 tsk. salt
1 æg
2 spsk. mel
1 dl. vand
½ håndfund persille
½ håndfuld basilikum
½ håndfuld timian
1/4 løg
peber
2 tsk. oliemargarine

Perlebygsalat:
100 g. perlebyg
1 avocado
100 g. ærter
½ rødløg
½ spsk. citronsaft
½ spsk. olivenolie
salt og peber

Hvidløgscreme:
½ dl. Cheasy Fraiche
½ fed hvidløg
20 blade basilikum
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Kog perlebyg i letsaltet vand 20 min. Hæld vandet fra og lad den køle af.

2. Rør kødet med salt.

3. Tilsæt æg og mel og rør godt.

4. Tilsæt hakket persille, timian og basilikum og rør vandet i lidt efter lidt så farsen bliver smidig.

5. Tilsæt finthakket løg og peber. Lad evt. farsen stå ½ time i køleskab.

6. Form 8 frikadeller og steg dem 7-8 min på hver side i oliemargarine. 

7. Hak rødløg og skær avocado i tern. 

8. Bland rødløg og avocado med ærter, perlebyg, citronsaft, olivenolie, salt og peber. 

9. Rør Cheasy Fraiche med finthakket hvidløg, salt og peber.

10. Server frikadeller med salat og creme til at dyppe i.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar